مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية
أنت غير مسجل لديناللتسجيل إضغط .....هنـــالاتنسونا من صالح دعائكم ....رضا منتصر
أنت غير مسجل لديناللتسجيل إضغط .....هنـــالاتنسونا من صالح دعائكم ....رضا منتصر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى تعليمى تربوى ثقافى يسعى لنشر ثقافة الجودة

الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخولأحدث الصورمجلة الريفية
رمضان كريم وعام دراسى سعيد
دعوة لجميع اعضاء المجتمع المحلىلمشاركة المدرسة 
لتحقيق الجودة والاعتماد التربوى
              ( قائدفريق المشاركة المجتمعية// رضامنتصر)

يسعد المدرسة ان تعلن عن فتح المكتبة للاطلاع والاستعارة
ومعامل الحاسب للتدريب لجميع الفئات من ابناءالقرية
ويسعدنا الاعلان عن قرب اعادة افتتاح المنتدى الاجتماعى
 بعد انتهاء اعمال الصيانة اعتبارا من اول مايو 2010
برجاء سرعة الاشتراك اوسداد الاشتراكات للاعضاء القدامى

المواضيع الأخيرة
» مسابقة اوائل الطلبة التيرم الاول 2013/2014
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأربعاء 11 ديسمبر 2013, 10:37 am من طرف Ø±Ø¶Ø§ منتصر

» مسابقة اوائل الطلبة التيرم الاول 2013/2014
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالثلاثاء 10 ديسمبر 2013, 8:08 pm من طرف Ø±Ø¶Ø§ منتصر

» أنماط القيادة فى اتخاذ القرارات الإدارية
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:18 am من طرف اعتماد يحيى

» التغيير وإدارة التغيير في الإدارة المدرسية الحديثة
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:17 am من طرف اعتماد يحيى

» مفهوم القيادة وعناصرها وانماط القادة
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:12 am من طرف اعتماد يحيى

» تعريف القيادة
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:09 am من طرف اعتماد يحيى

» واجبات المعلم فى المدرسة الفعالة
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:07 am من طرف اعتماد يحيى

» دور مدير المدرسة في التطوير والتغيير في عصر المعرفة
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:05 am من طرف اعتماد يحيى

» صور جماعية للمكرمين والرواد والاخصائى والمديرة
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالخميس 04 أبريل 2013, 11:54 am من طرف Ø±Ø¶Ø§ منتصر

رؤية المدرسة

نتطلع أن تكون المدرسة رائدة متميزة محفزة للتعليم والتعلم ، سمتها التميز والإبداع ، غايتها متعلم مؤهل فعال منتمى لدينه ووطنه في ظل مشاركة مجتمعية فعالة.

رسالة المدرسة

تلتزم المدرسة بتحقيق الرؤية عن طريق :-

1- جعل المعلمين بالمدرسة ذوى خبرة مهنية مستدامة ومتطورة .

2- استخدام التكنولوجيا في العملية التعليمية ( التعلم النشط ).

3- تشجيع المتعلم على الإبداع والابتكار والتميز.

4- بث روح الولاء والانتماء للوطن.

5- أن يكون هناك تواصل بين المدرسة والمجتمع والمجتمع و المدرسة      ( المشاركة المجتمعية ).

مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!

رضا منتصر
Ghada ElSharawY
ضوء القمر
السمكة الذهبية
ورود الليل
9 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ورود الليل

مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالجمعة 04 يونيو 2010, 3:45 am

مصري يخترع محرك سيارة يعمل بالماء

قام احمد المصري بإختراع محرك سيارة يعمل بالماء، يعتبره ثورة في عالم النقل والبيئة والطاقة، تعتمد فكرته على استخدام الماء الذي يحتوي على ثاني أكسيد الكربون والذي سيساعد على إصدار طاقة متجددة، تسمح بدوران المحرك.
في تقرير عرضه برنامج القاهرة اليوم على قناة أوربت، قال المصري مخترع المحرك أن الدورة الأولى للموتور ستدار بالبنزين، ثم يتكثف الدخان الخارج في تنك الماء، والتي سيتحول إلى عنصري الأكسجين والنيتروجين فتصدر الطاقة المتجددة، والتي ستستخدم بعد ذلك في استمرار دوران الموتور دون أن يقل البنزين نهائيًا.
وأضاف المصري أن تلك الفكرة ستقلل من استهلاك الوقود لأكثر من 80% من سيارات العالم، التي ستصدر هواءًا باردًا يساعد على تلطيف الجو ويقلل من ارتفاع درجة الحرارة على كوكب الأرض.

منقول lol!
السمكة الذهبية

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالجمعة 04 يونيو 2010, 4:38 am

رائعة جداااااااااا يا ورود الليل والله احنا عندنا ناس كتييييير مبدعين بس فان مساندة الحكومة وان شاء الله ربنا هيبارك فمصر وابناءها وشكراااا على موضوعك جميل جداا
ضوء القمر

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالجمعة 04 يونيو 2010, 4:57 am

جميل اوى الموضوع يا احلى عضو بالمنتدى نرجو منكى التواصل دائما مع تحياتى ضوء القمر
Ghada ElSharawY

Ghada ElSharawY

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالسبت 05 يونيو 2010, 12:49 pm

موضوع رائع يا ورود الليل
مثل ما بيحسسنى بالفخر بيحسسنى بالذل
فى مبدعيين فى بلدنا بس مع الاسف مين اللى بيهتم
بالعكس كل واحد فينا بينسا ابداعه وهواياته فى سبيل الحصول
على لقمة العيش بهدوء ......ولكن دائما ما أقول لنفسى كل هذا يحدث
بسببي أنا بسبب نفسى التى تعيش فى قصر الخوف ترتجف كلما طافت بها نسمة
هواء ومع مرور الايام يزداد الخناق على نفسى فأصبح عديمة القدرة على طرد الغزاة
يا الهى ان سبب سوء حالى صادر من نفسى التى ترتجف فى ظلمة القبور تموت فى اليوم الف مرة
دون جدوى وبالرغم من ذلك أستطيع ان انفض الذل والعار الذى لحق بى,فلذلك سوف اجاهد وسوف اقف بوجه
ظلامى دون خوف او وجل وسوف اصون العشب الاخضر فوق قبور اسلافى.... وإن مت فسوف الحق بأسلافى
ولكنى سوف اترك شعلة من النار فى قلوب ابناء شعب لن يموت ولن يفنى....ارجو من الجميع تأييدى فى سبيل التاج
ورود الليل

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأحد 06 يونيو 2010, 12:34 am

اشـــــــــــكر الاميرة الهجينة على جميع مساهمتها فى هذا المنتدى وكمان على خوفها على بلدها واهتمامها بكل شىء فيه تقدم لمصر ...............
بس على فكرة مصر لسه بخير ودائما ان شاء الله هى الرائدة بتعب وجد الشعب المصرى كله من الكبير الى الصغير ولو كل واحد بدء بنفسه وصلح نفسو وغير من شخصيته للاحسن مصر هتفضل فى تقدم وراء تقدم ومن نجاح وراء نجاح ...................
على فكرة المخترع ده كان شخص عادى جدا ومن عامة الشعب بس مجرد انه فكرة وغير نفسه وكان عنده شويه امل وروح التحدى واتمنى ان كل شخص ميقللش من نفسه ويبقى سلبى بالعكس فكل شخص عنده شىء يميزه عن الاخرين وعلشان كده المفرود يشتغل ويتعب علشان يوصل ويعمل حاجة تفيد مصر والامة الاسلامية كلها
Ghada ElSharawY

Ghada ElSharawY

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأحد 06 يونيو 2010, 2:28 pm

مصر لا يمكن ان تكون بخير ابدا....انتى مش عايشة فى مصر عشان تعرفى الحقيقة
مصر بخير وفى تقدم هههههههههه....شوفى غلاء الاسعار ولا فساد وإهمال اولى الامر والتأخر اللى فى كل مجالات الحياة ...شوفى القرى ولا العزب ولا العشوئيات عايشة ازاى ...بزمتك فى فأمريكا عشوائيات اوفى اسرائيل ....ولسه شوفى ميه النيل خلاص هيقللو الحصة بتاعت مصر من الميه اذا كان اولى الامر عمالين يقولو مفيش زراعة كتير فى مصر عشان الميه قليله مبالك لما يقللوها ههههههههههههه والله حــــرام دا
و و و و و وو وووو و و و و و وووو و و و و لسه كتير
انا بعتقد ان اسرائيل بتحاربنا يس من تحت لتحت ازاى اقولك هما اساسا شويه صغيرين اوى وكمان عرفو فداء الشعب المصرى فى حرب 1973م وكمان الشعب المصرى 80مليون عايز ثروة اسلحة ومعدات
فخطتهم ايـــــــــــــــــــــــه ؟؟؟؟ينزلومصر ويشتروا اكبر قدر ممكن من الاراضى الزراعية والشاريع وغيرررررررررررررها وبعدين لما يدخلوا بفلوسهم مصر يحصل تضخم وينهار النضام الرأس مالى
ولا احب ان اطلعكم على النهاية.
ورود الليل

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالإثنين 07 يونيو 2010, 3:44 pm

اشكرك يا الاميرة الهجينة على الرد والمتابعه..........
اسمحيلى ان اختلف معاكى فى الرأى
فمصر لسه بخير
ايوه مصر لسه بخير ....رغم الضغوطات اللي علينا...والمشاكل اللي فينا ... والتعب الى ملينا....
إلا ان لسه الخير فينا ..والانجازات عنوان لينا
فان كان فى مصر فساد فهذا لايعنى ان مصر مفيهاش خير ولا ان مصر لسه بخير لالالالالالالالا طبعا مصر بلد الخير وكلهاخير فعندما افكر فى الفساد الذى انتشر افكر ايضا فى احمد زويل وسعد زغلول ومحمد انور السادات ونجيب محفوظ ومحمد البردعى وام كلثوم وعبد الحليم حافظ وصفية زغلول والطهطاوى والشيخ الشعراوى وعباس العقاد وشهداء وابطال حرب 73 وكل الحروب وطبعا لاانسى مصطفى كامل صاحب العبارة الشهيرة "لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا" هاؤلاء الغظماء مصريون تربوا على ارض مصر وعاشو فيها وتعلموا فى مدارسها واتذكر ايضا مستشفى 57357 التى بنيت بجنيه على جنيه من مال هذا الشعب الطيب المطرابط معا فى الشدائد وايضا مساعدة الجار لجارة والاحسان اليه ولما اتذكر.............. احس ان مصر لسه بخير وتعالى نتكلم مع بعض فى المشاكل الى انتى ذكرتيها اولا غلاء الاسعار ... غلاء الاسعار مش فى مصر بس ده فى كل العالم بعد الازمة العالمية وكمان فى دول عملت حالة التقشف ثانيا الاهمال .... الاهمال ده فينا احنا يبقى منجيش نشتكى منه لان احنا السبب ثالث القرى والعزب والعشوائيات .... العشوائيات دى طبعا مش موجوده فى امريكا بس احنا مش هنبقى زى امريكا كده مرة واحدة لازم نطلع السلم من اوله لحد ما نوصل وكمان احنا ان شاء الله دخلين على مرحلة تغيير واتمنى ان كل الحاجات دى تتغير وتتحط فى عين الاعتبار ولو انتى فاكرة انا كتبت عن الموضوع دة "تخيل انك مرشح الى رئاسة الجمهورية" اماازمة المياة نتجت عن اهمال الحكومة اولا وبعدين لسه المفاوضات شغاله يمكن كل الى بنعمله ينفع وتتحل الازمة على خير وحكايه ان اسرا ئيل بتحارب مصر ........طبعا بس من تحت لتحت وفى الخفاء "حرب سياسيا " وانا مش عايزة اتكلم كتير فى السياسا ومع كل ده انا برد مبقلش ان مصر فى تقدم ولا عماله اقول فى شعارات كدابه ولكن بجد مصر لسه بخير فعلا رغم الفساد الى كتررررررر جداااااااااا فوق التصور ......................و مفيش دولة بتفضل الرائدة طول العمر لازم تواجها ازمات ومشاكل ولازم احنا نساعد مصر فى اى ازمة والبركة فى الشباب احنا الى لازم نتعب ونشتغل ونجتهد علشان مصر ومعلش لو كنت طولت عليكى يا الاميرة الهجينة بس انا عارفه انك بتحبى القراءة.....................
وبخير يا مصر دائما
تحياتي ...بنت مصرية وأفتخر بانى مصرية بالرغم من الضغوط اللى عليا ولكن بحبك يا مصر.. ...
ورودالليــــــــــــــــــــــــــل
king
رضا منتصر
Admin
رضا منتصر

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالإثنين 07 يونيو 2010, 10:53 pm

ماشاء الله انا افتخر بهذا المنتدى الذى كنت اعمل فيه منذ انشاؤه لوحدى وكانت هناك مساهمات بسيطة من بعض الاعضاء حتى اننى احسست بالملل من الكتابة وشعرت اننى اكتب لنفسى
لكن والحمد لله بمتابعتى اليومية للموقع كالاب الذى يتابع اولاده ويفرح عندما يكبرون امامه ويشتد ساعدهم كذلك انا اليوم كم انا مسرووووووووووووووووووووووووووور جدا بنمو المنتدى وازياد عدد الاعضاء اليومى وكذلك كل ما افتح الموقع اجد عع المشاهدين له لايقل عن 30 شخص
وزادت سعادتى بالاعضاء بل اعنى العضوات اللاتى اخترن اسماء جميلة واعطوا للمنتدى شكل جديد وبثوا فيه الحيوية واشعرونى ان هناك من يقرأ ما اكتبه
من الاعضاء الجدد الذين اثروا المنتدى ( القطة المشاغبة / ضوء القمر/ السمكة الذهبية / ورود الليل / الاميرة الهجينة)
وارجو منهم دوام التواصل معنا
واشكرك على الحوارات والردود والتى تتسم بالجرأة مع الالتزام بأداب الحوار
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! Icon_flower
https://elrifia.ahlamontada.com
Ghada ElSharawY

Ghada ElSharawY

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأربعاء 16 يونيو 2010, 3:15 pm

تعرفى يا ورود الليل ان رايك ده هو اللى عايزاه اسرائيل او الاعداء ان احنا نأمن بيه...........
اه مصر بخير وهتتقدم ازاى واحنا اساسا بنقول عليها تمام وهى باسوء حالتها...المفروض ان احنا دايما نخلى قدمنا الاسوء عشان شعلة الحماس اللى بداخل كل مصرى لهيبها يدمر الاعداء ويقضى عليهم ..ولو مفيش دولة بتعيش سيدة قومها دوما يبقى مفيش مشكلة لو احنا خلينا مصر تعيش العصر اللى احنا عايشين فيه سيدة قومها...
اشمعنا يعنى امريكا سيدة قومها ودولة عظمة فيها ايه زيادة عن مصر ...فيها شعب بيكافح مش نايم على ودانه ويقول لسه فى خير..........
وكمان احنا مبقناش مخلصين ولا ملايكة .....والدليل على كدة "مبنى مستشفى 57 ايل للسقوط"ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عشان الناس المحترمة اللى بنتها غشوا فى الحديد والاسمنت !!!!ولسه فى خير..
اه وكمان احمد زويل ههههههههه دا ساب مصر وسافر اوروبا
بس اكتر واحد يستحق الاحترام هو محمد انور السادات اللى ساعد الطبقة البرجوازية الكبيرة فى انها تستعيد مجدها وغنها مرة اخرى بعد جمال عبد الناصر ..وده عن طريق انه حول البلد من الاشتراكية للراس مالية .وهذه غلطة لاتغتفر ابدا
صدقتى بقى ان العظماء كانوا زمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان
وعلى فكرة انا مش متعصبه ولا بخلى الدنيا سودا وان احنا خلاص هنموت وهنفنا....
لالالالالالالالالالالالالالا
انا مجرد انى بعطى للمشكلة حجمها الطبيعى ...اصل احنا لوفضلنا نقول مصر بخير عمرنا ما هنتحرك
ودى مشكلة فينا ان احنا بنبسط الامور...والدليل على كلامى
ان الانجليز ظلو محتلين مصر عشرات السنين
ولما فوقنا للمصيبة وقومنا بمظاهرات 1919م ردونا بكلمتين فشنك
مع الاعتراف بسيادة مصر
لكنهم قالو احنا بنخاف على مصر وعايزين نحميها من اى عدوان خارجى
عشان كده لازم ندخل فى شؤنها الداخلية
هههههههههههههههههههه
واما بالنسبة لاسرائيل فهى مجبرة انها تستولى على الوطن العربى كله
يا سبحان الله ناس بتعرف تفكر ...لما فكروا فى اقامة دولة مستقلة ليهم
قالوا لازم نختار اضعف دولة عشان احنا عدد صغير
وبالفعل اختارو الوطن العربى اكتر وطن متفكك فى العالم
المهم
لازم منبسطش الامور ولا نعقدها انتو معتقدين انى بعقدها لكنى بعطيها حجمها الطبيعى
وشكرا
ميرنا رضا درويش

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالسبت 26 يونيو 2010, 2:46 am

اولا بشكر ورود الليل على وضعها للموضوع الجميل والممتع ده وبشكر الاميرة الهجينة على ردها وثانيا انا مع الاثنين فعلا لان مصر فيها خير كتير ولكن لايستخدم كما يجب وفيها عباقرة كتيرررررررررررررر ولكن لااحد يعرفهم عباقرة مدفونة مثل النعامة التى تدفن راسها فى الرمل فهذا الرجل اخترع محرك ربما بشكل كبير يساعدنا فى حل مشكلة كبيرة ولكن لا احد يهتم به ايه يعنى طلع فى برنامج فى التليفزيون الناس ممكن تتكلم عنه يومين تلاتة وبعد كده هننساه زى اللى قبله واللى قبله واللى قبله فمصر فيها خير كتير وطاقات مدفونة كما تقول ورود الليل ولكن كما تقول الاميرة الهجينة لا احد يستسمر هذه الموهبة فيجب علينا ان نتلاشى كلمة ولكن لان مصر فى يدها ان تصبح اكثر دول العالم تقدم ولكن بكلمة لكن الدنيا خربت انا بس بجد نفسى اى حد من الحكومة يعمل زيارة للقرى ويرى مابها من قمامة وبيوت مهددة بالهدم بمجرد نزول ماء المطر للحظة فهم يرون ماحولهم من المجتمعات الراقية جدا جدا جدا فيقولون لايوجد جوع ولا ولا ولا ولا.................. انا نفسى مصر تستغل العباقرة المدفونة والمخترعون والمبتكرون المدفونون يثبتون نفسهم ويقولون نحن هنا هم مهتمون بالظاهرين فقط وهناك عباقرة صغارة ربما يكونوا احسن من الكبار وفى نهاية حديثى اتمنى ان تكون رسالتى وصلت واشكرهم على التواصل والموضوع الجميل
ورود الليل

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالإثنين 28 يونيو 2010, 3:19 pm

فى البدايه احب اشكر ميـــــــــــرنا رضا على الرد الرااااااااااااااائع
بصراحة عجبنى جدااااااااااااااااااااااااااااااااا .............
على فكرة انا اعتقد ان ميرنا فهمتنى كويس وفهمت مقصدكلامى وانا موافقاها فى الى بتقوله
واتمنى المزيد منها ان شاء الله
king
ميرنا رضا درويش

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالإثنين 28 يونيو 2010, 3:46 pm

انا بشكرك جدا ياورود الليل على ردك بس فعلا دى الحقيقة انا مش جبت حاجة من عندى بس فعلا دى الحقيقة وامر واقع مفروض علينا ياريت فعلا نقدر ونسعى الى اننا نتخلى عن كلمة لكن ونقدر نغير حياتنا الى الاحلى وبشكرك مرة اخرى لانك انتى اللى فتحتى باب النقاش فى المواضيع دى الواحد كان كاتم كل حاجة فى نفسة وبشكرك جدا
مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! Icon_farao مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! Icon_queen مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! Icon_biggrin
ورود الليل

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالجمعة 09 يوليو 2010, 11:11 am

اسرائيل مش هيفرق معاها ان احنا نقول كده او لا الى هيفرق فعلا ان احنا نتقدم او نتغير
ومين الى قال ان مصر تمام انا بقوا ان مصر فيها خير ومش بنستخدمه ولا بنستفيد منه وطبعا فى فرق كبير لما اقول ان مصر تمام وان مصر فها خير فأظن انك فهمتينى غلط ..........
بس انا من وجهة نظرى لو حطيت فى دماغى ان مصر خلاص وكل حاجه وحشه هيجيلى احباط ومش هعرف اسعاد البلد ولا هنتقدم اما لو اديت لنفسى الامل هقدر اعمل حاجه ان شاء الله وعلى فكرة دى كلها وجهات نظر ومش هنختلف لان فى الاخر الغايه واحده ومش هتفرق اوى يعنى الطريقه.......
انتى بنفسك قولتى ان العيب فى الشعب يعنى فينا احنا يبقى زى ما انا قلت لو كل واحد غير نفسه ان شاء الله هنتغير للاحسن ................
بصراحه انا اول مرة اسمع ان مستشفى 57 ايله للسقوط ولو انتى عندك معلومات مؤكده ومن مصدر موثوق خلاص بس انا مسمعت ابدا عن الخبر ده ...............
احمد زويل ده عالم عظيم وبعدين لو هو كان ساب مصر فهو سابها علشان يعمل ابحاث وجاب جايزه نوبل وشرف مصر اعتقد ان ده مكنش هيحصل فى مصر ولا كان هيقدر يعمل كده الى لما يسافر صح .. وكمان هو دلوقتى فى مصر وبيعمل محاضرات وبيساعد مصر على قد ما يقدر بس احنا نعمل زيه..........
مكنش ينفع مصر تبقى اشتراكيه ابداااااااااااااا ابداااااااااااااا وده طبعا لانها دوله مسلم الاشتراكيه حــــــراااااام وانتى ممكن تتأكدى من كلامى بس هى دى الحقيقة
مش حكاية معقده ولا لاء احنا مجرد بنقول وجهة نظرنا فى المشكله وبنحاول نحلها .......
على فكرة شعب مصرالى كان عايش زمان بجد شعب عظيم اتحمل الحروب والاحتلال وعاشوا فى فقر واتحملو كل ده وانتى عارفه طبعا يعنى ايه حــــــــرب يعنى دمار فى كل شىء وفقر وووووووو...........
اسرائيل بسهوله ومن غير حرب تقدر تستولى على الوطن العربى بس هى بتستولى على دوله دوله وبذات فى الانقسامات الى موجوده دلوقتى
انتى مش بتعقدى الامور ولا انا ببسطها هى بس الطرق بتختلف بس الغايه واحد وان شاء الله نتقدم للاحسن وطول ما احنا بنحاول ان شاء الله هنوصل
واشكرك جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا يا اميرة الهجينة
تحياتى king
امير الكلمة

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالخميس 05 أغسطس 2010, 11:09 pm

موضوع رائع وعلى فكرة انا ولد ومن ميت كنانة بس كبير شوية فى الجامعه وعندى منتدى واتمنى انكم تستفيدو بتواجدكم فيه

منتديات النجـــــــــــــــــــــــــــــــوم

http://ngoooom.ahlamuntada.com
Ghada ElSharawY

Ghada ElSharawY

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالأحد 08 أغسطس 2010, 11:50 am

ايه الاشتراكية حرررررام .انتى عارفه ليه هى حرام عشان هى مبطبقش مبدا الوراثة بس . اما شوفى الراس مالية بتعمل ايه بالاوى ...وكمان كتاكيد على كلامى الازمات المالية اللى بتحصل فى مصر والعالم وكمان اختفاء العملات اللى بيهدد النظام الاقتصادى ودا دليل على ان مبدا الراس مالية كنظام للحكم غلط كبيرررررررررررررر...وكمان دليل اخر انتى عارفه اكيد جمهورية الصين الشعبية وعارفه كمان ان منتجاتها مغرقة مصر ودا بسبب انها دولة اشتراكية...سبحان الله انتو مش موافقين عالاشتراكية لانها حرام ودا على اساس ان الراس مالية حلال من اولها لاخرها ...الراس مالية اصلا حرام لانها بتمنع الغنى من اعطاء الفقير ...وعلى فكرة تطبيق النظام الراس مالى دليل على انانية الانسان وطمعه لان فى النظام ده الغنى بيسزداد غنا والفقير بيفتقر اكتر ...يمكن انتى يا ورود الليل مش حاسه بكه لانك متغربه عن مصر وكمان لانك من البرجوازيين ولستى من البوراتريين
ورود الليل

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالإثنين 16 أغسطس 2010, 6:48 am

اعتقد ان عدم التوريث سبب كفايه جدا علشان يخلينا نقول ان الاشتراكيه حراام...
منتجات الصين مغرقه مصر لان شعب الصين بيشتغل وبيتعب علشان يعيش مش علشان الاشتراكيه....
الرأس ماليه مش بتمنع حد انه يعطى الفقير ولا حاجة هى اصلا فكرة الرأس ماليه ان شويه ناس تدير البلد وملهاش دعوة اصلا الغنى يعطى الفقير ولا لاء
وعلى فكرة احنا لما بنطبق الرأس ماليه مش انانيه ولا حاجة بس علشان الدين وغير كده احنا بنطلع زكاة وصدقه اظن ده احسن من الاشتراكيةوغيرهامن الانظمة التانيه.....
عارفه احسن حاجة ان احنا نمشى بشرع ربنا والغنى يعطى الفقير حقه سوء فى الرأس ماليه او فى الاشتراكيه او او..... المهم ميبقاش الفرق كبير اوى بين طبقات المجتمع
انا مش من البرجوازيين ولا حاجة لان معنى( البرجوازيين ) هى الطبقة التى تمتلك رؤس الاموال وتمتلك كمان القدرة على الانتاج والسيطرة على المجتمع وانا طبعا مش منهم خاااااااااااااااالص اما بالنسبة لل(البوراتريين) فانا الحقيقة مش فاهمه يعنى ايه ممكن ابقى اقرأ عنها قريب ان شاء الله
وفى النهايه المهم ان احنا نطبق شرع ربنا ومنعملش نظام فيه اى حاجة تخالف الدين
ورود الليل

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالإثنين 16 أغسطس 2010, 6:49 am

اعتقد ان عدم التوريث سبب كفايه جدا علشان يخلينا نقول ان الاشتراكيه حراام
منتجات الصين مغرقه مصر لان شعب الصين بيشتغل وبيتعب علشان يعيش مش علشان الاشتراكيه....
الرأس ماليه مش بتمنع حد انه يعطى الفقير ولا حاجة هى اصلا فكرة الرأس ماليه ان شويه ناس تدير البلد وملهاش دعوة اصلا الغنى يعطى الفقير ولا لاء
وعلى فكرة احنا لما بنطبق الرأس ماليه مش انانيه ولا حاجة بس علشان الدين وغير كده احنا بنطلع زكاة وصدقى اظن ده احسن من الاشتراكية
عارفه احسن حاجة ان احنا نمشى بشرع ربنا والغنى يعطى الفقير حقه سوء فى الرأس ماليه او فى الاشتراكيه
انا مش من البرجوازيين ولا حاجة لان معنى( البرجوازيين ) هى الطبقة التى تمتلك رؤس الاموال وتمتلك كمان القدرة على الانتاج والسيطرة على المجتمع وانا طبعا مش منهم خاااااااااااااااالص اما بالنسبة لل(البوراتريين) فانا الحقيقة مش فاهمه يعنى ايه ممكن ابقى اقرأ عنها قريب ان شاء الله
وفى النهايه المهم ان احنا نطبق شرع ربنا ومنعملش نظام فيه اى حاجة تخالف الدين
تعيشي يا بلدي

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالخميس 24 فبراير 2011, 2:09 pm

انا مش عارف اشتركية ايه اللي بتتكلمي عنها عمر ما مصر تبقى اشتراكية وبعدين كلنا عارفين انها حراام ايه هنخالف الشرع علشان حضرتك وبعدين حتي لو الصين عمله اشتراكية احنا ملنا الصين دولة ليست مسلمة اما احنا مسلمين وبعدين ايه الكلام اللي مكتوب ده الطبقة البويتنل مش عارف ايه احنا هنقعد ندور على معني الكلمة دي فى كل حته وناخد فيها دكتوره علشان نعرف نرد خليكي لذيذة وردي ردود نفهمها مش هتتفلسفي علينا بشوية كلمتان قراتيهم فيعني مصر مش هيبقى له طعم الا لازم تبهدل الشعب ونسي العلماء بتعوها هي دي مصر ايوه مصر اللي الزبالة مليه الشوارع
وهنموت من الروائح فى الجو بس دي مصر وربنا يعننا ونغيرها للاحسن من غير ما نخالف الشرع او نغضب ربنا واللي مش عاجبه يغير ثقافةيته ويروح الدول الاشتراكية يعيش هناك
وشكرا للجميع على الردود
مع تحياتي

Cool
مصرية للابد

مُساهمةموضوع: رد: مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!   مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!! I_icon_minitimeالخميس 24 فبراير 2011, 4:05 pm

تعيشي يا بلدي كتب:
انا مش عارف اشتركية ايه اللي بتتكلمي عنها عمر ما مصر تبقى اشتراكية وبعدين كلنا عارفين انها حراام ايه هنخالف الشرع علشان حضرتك وبعدين حتي لو الصين عمله اشتراكية احنا ملنا الصين دولة ليست مسلمة اما احنا مسلمين وبعدين ايه الكلام اللي مكتوب ده الطبقة البويتنل مش عارف ايه احنا هنقعد ندور على معني الكلمة دي فى كل حته وناخد فيها دكتوره علشان نعرف نرد خليكي لذيذة وردي ردود نفهمها مش هتتفلسفي علينا بشوية كلمتان قراتيهم فيعني مصر مش هيبقى له طعم الا لازم تبهدل الشعب ونسي العلماء بتعوها هي دي مصر ايوه مصر اللي الزبالة مليه الشوارع
وهنموت من الروائح فى الجو بس دي مصر وربنا يعننا ونغيرها للاحسن من غير ما نخالف الشرع او نغضب ربنا واللي مش عاجبه يغير ثقافةيته ويروح الدول الاشتراكية يعيش هناك
وشكرا للجميع على الردود
مع تحياتي

Cool

انا معاك جداا فى اللي بتقوله
ايه الاشتراكية الطبفة البراجوزينين ايه الحاجات دي
الحقيقة انا ما فهمتش حاجة بس يالله اديني بنتعلم حاجات غربية
وشكرا ليك على ردك

geek

مصرى يخترع محرك سيارة يعمل بالماء!!!!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» انا مصرى ابن مصرى
» انا مصرى ابن مصرى
» دعوة عامه لكل مصرى
» مهم جدااااااااا لكل مصرى ... بكتيريا الايكولاى.