مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية
أنت غير مسجل لديناللتسجيل إضغط .....هنـــالاتنسونا من صالح دعائكم ....رضا منتصر
أنت غير مسجل لديناللتسجيل إضغط .....هنـــالاتنسونا من صالح دعائكم ....رضا منتصر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى تعليمى تربوى ثقافى يسعى لنشر ثقافة الجودة

الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخولأحدث الصورمجلة الريفية
رمضان كريم وعام دراسى سعيد
دعوة لجميع اعضاء المجتمع المحلىلمشاركة المدرسة 
لتحقيق الجودة والاعتماد التربوى
              ( قائدفريق المشاركة المجتمعية// رضامنتصر)

يسعد المدرسة ان تعلن عن فتح المكتبة للاطلاع والاستعارة
ومعامل الحاسب للتدريب لجميع الفئات من ابناءالقرية
ويسعدنا الاعلان عن قرب اعادة افتتاح المنتدى الاجتماعى
 بعد انتهاء اعمال الصيانة اعتبارا من اول مايو 2010
برجاء سرعة الاشتراك اوسداد الاشتراكات للاعضاء القدامى

المواضيع الأخيرة
» مسابقة اوائل الطلبة التيرم الاول 2013/2014
الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأربعاء 11 ديسمبر 2013, 10:37 am من طرف Ø±Ø¶Ø§ منتصر

» مسابقة اوائل الطلبة التيرم الاول 2013/2014
الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالثلاثاء 10 ديسمبر 2013, 8:08 pm من طرف Ø±Ø¶Ø§ منتصر

» أنماط القيادة فى اتخاذ القرارات الإدارية
الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:18 am من طرف اعتماد يحيى

» التغيير وإدارة التغيير في الإدارة المدرسية الحديثة
الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:17 am من طرف اعتماد يحيى

» مفهوم القيادة وعناصرها وانماط القادة
الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:12 am من طرف اعتماد يحيى

» تعريف القيادة
الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:09 am من طرف اعتماد يحيى

» واجبات المعلم فى المدرسة الفعالة
الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:07 am من طرف اعتماد يحيى

» دور مدير المدرسة في التطوير والتغيير في عصر المعرفة
الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأحد 21 أبريل 2013, 10:05 am من طرف اعتماد يحيى

» صور جماعية للمكرمين والرواد والاخصائى والمديرة
الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالخميس 04 أبريل 2013, 11:54 am من طرف Ø±Ø¶Ø§ منتصر

رؤية المدرسة

نتطلع أن تكون المدرسة رائدة متميزة محفزة للتعليم والتعلم ، سمتها التميز والإبداع ، غايتها متعلم مؤهل فعال منتمى لدينه ووطنه في ظل مشاركة مجتمعية فعالة.

رسالة المدرسة

تلتزم المدرسة بتحقيق الرؤية عن طريق :-

1- جعل المعلمين بالمدرسة ذوى خبرة مهنية مستدامة ومتطورة .

2- استخدام التكنولوجيا في العملية التعليمية ( التعلم النشط ).

3- تشجيع المتعلم على الإبداع والابتكار والتميز.

4- بث روح الولاء والانتماء للوطن.

5- أن يكون هناك تواصل بين المدرسة والمجتمع والمجتمع و المدرسة      ( المشاركة المجتمعية ).

الــــــحـــب و الــــعــذاب

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
الجنرال كريم

الجنرال كريم

الــــــحـــب و الــــعــذاب Empty
مُساهمةموضوع: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأحد 10 أبريل 2011, 4:40 pm

ربما عجزت روحي ان تلقاك
وعجزت عيني ان تراك ولكن لم يعجز قلبي ان ينساك.

اذا العين لم تراك فالقلب لن ينساك .

احبك موت.... لا تسألني ما الدليل
ارايت رصاصه تسأل القتيل .

ربما يبيع الانسان شيئا قد شراه
لكن لا يبيع قلباً قد هواه .

لا تسألني عن الندى فلن يكون ارق من صوتك
ولا تسألني عن وطني فقد اقمته بين يديك
ولا تسألني عن اسمي فقد نسيته عندما احببتك.

كنت انوي ان احفر اسمك على قلبي
ولكنني خشيت ان تزعجك دقات قلبي.

أن يأست يوما من حبك وفكرت في الانتحار
فلن اشنق نفسي او اطلق على نفسي النار ولن القي نفسي من ناطحة
سحاب لاني اعرف وباختصار ان عيفن اسرع وسيله للانتحار.

لا ثقه لدي الا عيفن فعيناك ارض لا تخون
فدعني انظر اليهما دعني اعرف من اكون.

لماذا لماذا طريقنا طويل مليء بالاشواك
لماذا بين يدي ويديك سرب من الاسلاك
لماذا حين اكون انا هنا تكون انت هناك.

لو كان لي قلبان لعشت بواحد وابقيت قلبا في
هواك يتعذب.

انا احبك حاول ان تساعدني
فإن من بدأ المأسا ينهيها
وإن من فتح الابواب يغلقها
وإن من اشعل النيران يطفيها.
Ghada ElSharawY

Ghada ElSharawY

مُساهمةموضوع: رد: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأحد 10 أبريل 2011, 6:09 pm

موضوع رائع .لكن انا لســــــــــــــــــت بمؤمنة لوجود الحـــــــــــــــب ...
لأنه شئ غير محسوس .غير مرئ .ولكن له تاثير ! فإما ان يكون الحب مـــــادة مثل الغاز او الصلب
او انه مجرد شئ وهمـــــــــــــــى خيل للعقل البشــــــــــــــــرى .لا أدرى...
الحب شئ متردد وغير محدد ولــــــــــــــــــــــــــكن من وجهة نظرى ان الانسان يستطيع ان يتحكم به والدليل على ذلك انك تكره عدوك وتحب صديقك ، فربما يكون عدوك ليس بعدو وربما يكون صديقك ليس بصديق اليس كذلك .إذن ما الشئ الذى يهيئ لنا ...انه الاحساس بالحب والاحساس صادر من العقل والعقل مفكر والفكر افعال والافعال تاتى من الغير .نعم .بالتاكيد وصلت اليك الفكرة .وهى ان الحب شئ وهمى له وجود بالعقول...فهو يسيطر عليها عن طريق الاحساس..
والدليل على ذلك ان الالم لا تعرفه الا عندما لاتشعر به ويتمثل فى الاحساس بالالم ...والحب مثله لاتعرفه الا عندما تشعر به وربما لا تدركه عندما تشعر به لانه يكون احساس كاذب ولكن هل يمكن ان يكون الاحساس بالالم كاذب ايضا فى بعض الاحيان ،ايكون هذا هو الاختلاف بين الالم والحب ولكن الالم يجعلك تبكى وكذلك الحب ،وبما ان البكاء صادر من احساس ربما يكون كاذب ...يعنى ممكن تبكى وانت بتمثل !!! واي السبب فى انك تبكى وانت بتمثل ..السبب انك عايز تقوم بالدور بتاعك فى المسرحية مثلا يعنى لو عاوز تبكى بتبكى ولو عاوز تضحك بتضحك ...فالنتخيل ان الحياة هى المسرحية واحنا الممثلين والبكاء هو الحب ...اذن نحن نستطيع ان نتحكم بالحب ونستطيع ان نمنعه !!!!!!!
ومن الممكن ان يسالنى شخص ما احنا بنحب غصب عننا ؟ ولكن انا اجيب عليه واقول احنا بنحب لان احنا عايزين نحب .. والا مكناش حبنا صديقنا وكرهنا عدونا....
صح
اتمنى من الجميع الرد اذا كنت صح او اذا كنت مجنونة...
Ghada ElSharawY

Ghada ElSharawY

مُساهمةموضوع: رد: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالأحد 10 أبريل 2011, 6:10 pm

موضوع رائع .لكن انا لســــــــــــــــــت بمؤمنة لوجود الحـــــــــــــــب ...
لأنه شئ غير محسوس .غير مرئ .ولكن له تاثير ! فإما ان يكون الحب مـــــادة مثل الغاز او الصلب
او انه مجرد شئ وهمـــــــــــــــى خيل للعقل البشــــــــــــــــرى .لا أدرى...
الحب شئ متردد وغير محدد ولــــــــــــــــــــــــــكن من وجهة نظرى ان الانسان يستطيع ان يتحكم به والدليل على ذلك انك تكره عدوك وتحب صديقك ، فربما يكون عدوك ليس بعدو وربما يكون صديقك ليس بصديق اليس كذلك .إذن ما الشئ الذى يهيئ لنا ...انه الاحساس بالحب والاحساس صادر من العقل والعقل مفكر والفكر افعال والافعال تاتى من الغير .نعم .بالتاكيد وصلت اليك الفكرة .وهى ان الحب شئ وهمى له وجود بالعقول...فهو يسيطر عليها عن طريق الاحساس..
والدليل على ذلك ان الالم لا تعرفه الا عندما لاتشعر به ويتمثل فى الاحساس بالالم ...والحب مثله لاتعرفه الا عندما تشعر به وربما لا تدركه عندما تشعر به لانه يكون احساس كاذب ولكن هل يمكن ان يكون الاحساس بالالم كاذب ايضا فى بعض الاحيان ،ايكون هذا هو الاختلاف بين الالم والحب ولكن الالم يجعلك تبكى وكذلك الحب ،وبما ان البكاء صادر من احساس ربما يكون كاذب ...يعنى ممكن تبكى وانت بتمثل !!! واي السبب فى انك تبكى وانت بتمثل ..السبب انك عايز تقوم بالدور بتاعك فى المسرحية مثلا يعنى لو عاوز تبكى بتبكى ولو عاوز تضحك بتضحك ...فالنتخيل ان الحياة هى المسرحية واحنا الممثلين والبكاء هو الحب ...اذن نحن نستطيع ان نتحكم بالحب ونستطيع ان نمنعه !!!!!!!
ومن الممكن ان يسالنى شخص ما احنا بنحب غصب عننا ؟ ولكن انا اجيب عليه واقول احنا بنحب لان احنا عايزين نحب .. والا مكناش حبنا صديقنا وكرهنا عدونا....
صح
اتمنى من الجميع الرد اذا كنت صح او اذا كنت مجنونة...
ورود الليل

مُساهمةموضوع: رد: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالإثنين 11 أبريل 2011, 1:55 am

موضوع هااااايل جدااا بجد تحفه
وكل الكلام الى فى التوبيك حقيقى جدا
وانا من وجهتى نظرى يا اميرة ان الحب موجود بس زى ما انا قولت انه نااادر جداا فى الزمن ده ومن كتير ما هو نادر بنحس انه مش موجود خاالص بس هو فى الحقيقه موجود و كل انسان بيبقى محتاج الحب لانه مشاعر جميله ورقيقه علشان كده بيدور عليه و للاسف فى الزمن ده الكل بيشوه صورة الحب علشان كده بقى عذاب مش مشاعر جميله و انا بختلف معاكى لان الحب بيبقى نابع من القلب والاحساس مش من العقل و الدليل ان محدش بيختار الى بيحبه اه فى عوامل بتأثر بس فى الغالب الانسان مش بيعرف هو ليه بيحب الشخص ده بالزات و احساس طبيعى ان الانسان يكره عدوه لانه بيضره وبيحاربه وكمان شىئ طبيعى ان انا احب صحبتى لانها بتحبنى وبتقف جنبى فى الحلو والوحش فبتبقى مشاعر متبادله و انتى معاكى حق ممكن احب صحبتى وهى تبقى مش تستاهل اصلا بس ده بيأكد ليكى ان الحب مشاعر مش بالعقل لانه لو كان بالعقل مكنتش حبيتها والناس مشكلتها انها مش عارفه يعنى ايه حب اصلا لان الحب افضل من كل ده يعنى الحب تضحيه ووفاء وكل حاجه حلوه انما احنا الى بنشوه صورته ومش عارفين معناه و دى مجرد وجهة نظر يعنى ممكن تكون صح وممكن تكون غلط و المفروض الى يحكم الى جرب مش احنا .....
وتسلم ايدك يا كريم على الموضوع الراااااااااائع وكمان الموضوع الى فات كان روعه جداا
واسفه انى اتأخرت فى الرد بس كنت مشغوله شويه
وكمان شكرا للاميرة الهجينه على ردها ووجهة نظرها
وتحياتى للجميع

lol!
الجنرال كريم

الجنرال كريم

مُساهمةموضوع: رد: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالإثنين 11 أبريل 2011, 9:50 am

انا في الاول بشكر حضراتكم علي التعليقات الجميله دي انا عايز اعرف حاجه من الاميره الهجينه ازاي مش مؤمنه بالحب وانه مش محسوس الحب ده اجمل شئ في الدنيا هو اه احنا مش بنشوفه ومش مادي لكن دي حاجه معنويه يعني ابسط مثال انتي ليه بتحبي والدك و والدتك ؟؟ علشان هما والدك و والدتك ولا علشان حاجات تانيه ..... ليه بتحبي اخواتك؟؟؟ علشان هما اخواتك ...... ليه بتحبي قرايبك؟؟
علشان هما اقاربك ..... انا بصراحه مؤمن بوجود الحب ...... ومتأكد انه فيه حب دلوقتي و أولهم انا.... انا بحب ..... اكيد هسأل نفسي انا ليه بحب دي ؟؟؟ اشمعنا هي دي ؟؟؟ في الاخر مش هلاقي اجابات... ليه لان الحب مشاعر واحاسيس اتجاه اللي انت بتحبه .... بس الحاجه الغريبه اللي في الحب انك لما بتحب حد قوي بتكرهه؟؟؟؟؟ و ده السؤال اللي مش لاقي ليه اجابه ... يمكن علشان اللي بحبها بعيد عني!!!!! مش عارف الصراحه... وعلي رأي الانسه اليسا... من كتر حبي فيك خلاص انا قربت اكرهك...
وانا فيه مقوله بقولها ان الحب مرأه ... تنعكس علي صاحبها بالخير او بالشر ... هو الخير موجود لكن الشر بيجي من الدنيا بقي
مع تـــــــحـــيات
فارس الرومانسيه "كيمو"
ورود الليل

مُساهمةموضوع: رد: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالإثنين 11 أبريل 2011, 3:17 pm

بجد كلامك صح وانا بتفق معاك فيه بس بختلف معاك فى حاجه
وهى ان الى بيحب حد بجد عمره ابدا ما بيكره الى بيحبه يعنى بردو نفس المثال بتاعك يا كريم الام والاب عمرهم ما بيكرهو ولادهم مهما عملو و هو بردو الحب كده وطبعا كل قاعده وليها شواز يعنى بردو ممكن الى بيحب بيكره الى بيحبه بس ده بيبقى بسبب وبيبقى بسبب كبيراوووووى او لما الى بيحب ده يجرح للى بيحبه مشاعره جامد او كرامته غير كده بيبقى هو اصلا من الاول مكنتش بيحب علشان يبقى بعدها يكره يعنى فى النهايه الى بيحب حد مش بيكرهو ابدا وياريت تكون فهمت قصدى و بالنسبه لان الى بتحبها بعيده فأنا شايفه انه عادى بالعكس كمان مش هيأثر خاالص بس انت بردو لازم الاهم انك تفكر فى الدراسه وتخليك كده احسن علشان المستقبل كله بيتوقف على الشهادة بتاعتك فى الاخر ودىه من وجهة نظرى
مع تحياتى ليك ويارب اكون عرفت اجاوب على سؤالك

cheers cheers

الجنرال كريم

الجنرال كريم

مُساهمةموضوع: رد: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالإثنين 11 أبريل 2011, 3:48 pm

اولا : كلامك كويس جداااااا
ثانيا: انا لسه في اولي ثانوي يعني مش شهاده
ورود الليل

مُساهمةموضوع: رد: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالإثنين 11 أبريل 2011, 4:22 pm

ثانكس ليك
بس انا مش كنت اقصد بالشهاده يعنى تالته او كده انا كنت بتكلم بوجه عام Rolling Eyes
و ربنا يوفقك ان شاء الله
وتحياتى ليك

lol! lol! lol!
Ghada ElSharawY

Ghada ElSharawY

مُساهمةموضوع: رد: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالإثنين 11 أبريل 2011, 6:03 pm

يمكن يكون للحب وجود لكن وجوده بيكون فى النفس فقط..لانه ليس بشئ مادى
يمكن علشان مجربتش احب فعشان كده معرفش معناه او يمكن المذاكرة خلتنى افكر بطريقة علمية اكتر من طريقة الاحساس والترجيح....يمكن
وعلى فكرة انا مش بنكر وجوده ولكنى بنكر معرفتى به ...
يمكن كان زمان للاهل والقارايب كنت بحس بحب .لكن دلوقتى مباش مهم مفيش حاجة اهم من المذاكرة.......
يمك دا من وجهة نظرى انا بس
وعموما اتمنى لك يا كريم التوفيق وانك تحس بلذة الحب مع حبيبتك ، ولكن
الحب بالنسبة لى عذاب وانا لا اقوى على تحمله لانى اريد كل ثانية من عمرى لكى اعيشها فى تدبير وتفكير ، يمكن مكنش طبيعية لكن من راى انى ممكن اتنازل عن كل لحظات السعادة اللى فى حياتى فى سبيل انى محزنش ولو للحظة واحدة
ويمكن علشان كده ايام حياتى بقت زى بعضها ، لكن انا قدرت اغيرها بان اقسمت انى لازم كل يوم اقدم نجاح جديد
وفى النهاية أتمنى الا اشعر بالحب يوما او اعرفه او يلفت انتباهى للحظة الا لو كان بهدف التعرف على حقيقته
مع تحياتى ...
الجنرال كريم

الجنرال كريم

مُساهمةموضوع: رد: الــــــحـــب و الــــعــذاب   الــــــحـــب و الــــعــذاب I_icon_minitimeالثلاثاء 12 أبريل 2011, 10:20 am

هو انا عاوز اقولك حاجه مفيش حد في الدنيا دي كلها بيعيش من غير حب وانتي متقدريش تغير في قدرك ونصيبك في الدنيا ومفيش حد في الدنيا بيبقي سعيد دايما لازم فيه لحظات بتجرحه وتحزنه واللحظات دي مش هتعرفيها الا لما تحبي وانا متأكد مليون في الميه انك هتحبي صدقيني مش هتقدري تواجهي الحب

الــــــحـــب و الــــعــذاب
صفحة 1 من اصل 1