مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية
أنت غير مسجل لديناللتسجيل إضغط .....هنـــالاتنسونا من صالح دعائكم ....رضا منتصر

مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية

منتدى تعليمى تربوى ثقافى يسعى لنشر ثقافة الجودة
 
الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورالتسجيلدخولمجلة الريفيةبحـثس .و .جاليوميةالأعضاءالمجموعات
رمضان كريم وعام دراسى سعيد
دعوة لجميع اعضاء المجتمع المحلىلمشاركة المدرسة 
لتحقيق الجودة والاعتماد التربوى
              ( قائدفريق المشاركة المجتمعية// رضامنتصر)

      

      

      

   

يسعد المدرسة ان تعلن عن فتح المكتبة للاطلاع والاستعارة
ومعامل الحاسب للتدريب لجميع الفئات من ابناءالقرية
ويسعدنا الاعلان عن قرب اعادة افتتاح المنتدى الاجتماعى
 بعد انتهاء اعمال الصيانة اعتبارا من اول مايو 2010
برجاء سرعة الاشتراك اوسداد الاشتراكات للاعضاء القدامى

المواضيع الأخيرة
رؤية المدرسة

نتطلع أن تكون المدرسة رائدة متميزة محفزة للتعليم والتعلم ، سمتها التميز والإبداع ، غايتها متعلم مؤهل فعال منتمى لدينه ووطنه في ظل مشاركة مجتمعية فعالة.

رسالة المدرسة

تلتزم المدرسة بتحقيق الرؤية عن طريق :-

1- جعل المعلمين بالمدرسة ذوى خبرة مهنية مستدامة ومتطورة .

2- استخدام التكنولوجيا في العملية التعليمية ( التعلم النشط ).

3- تشجيع المتعلم على الإبداع والابتكار والتميز.

4- بث روح الولاء والانتماء للوطن.

5- أن يكون هناك تواصل بين المدرسة والمجتمع والمجتمع و المدرسة      ( المشاركة المجتمعية ).


شاطر | 
 

 الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
اعتماد يحيى



عدد المساهمات : 121
تاريخ التسجيل : 01/11/2009

مُساهمةموضوع: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الإثنين 23 مايو 2011, 7:28 am


هل كان مبارك سيعفو عن أي واحد من الذين قاموا بالثورة لو فشلت؟

لا تصالحْ! ولو منحوك الذهبْ
أترى حين أفقأ عيفنَ
ثم أثبت جوهرتين مكانهما..
هل ترى؟
هي أشياء لا تُشترى..

أمل دنقل

كتب أمل دنقل هذه الأبيات عن العدو الإسرائيلي، واليوم أكتبها ضد من هو أخطر وأسوأ وأشد كراهية لمصر وحرصًا على دمارها. لقد برهن مبارك على أنه يمقت مصر بلا تحفّظ، وعلى أنه يتعالى على شعبها ويراه مجموعة من الأغنام، وهو مستعد لتدمير مصر وقتل كل شبابها كي يبقى وأولاده يومًا آخر.. باع كل شيء أو سمح ببيعه، وحوّل هذا البلد العظيم إلى خرقة بالية تابعة بلا كرامة..

فجأة تتحرك التيارات بسرعة، وتهب عواصف الثورة المضادة بشكل غير مسبوق، ثم تلوح في الأفق أضواء جديدة للتسامح ووعد ببدء صفحة جديدة.. والآن يطلق سراح اسم تلو التالي من تلك الأسماء التي خدّرونا بها بعض الوقت.. كنا نقرأ: القبض على فلان.. فلان بالبذلة البيضاء.. بورتو طره.. فلان يقول لفلان: إنت اللي ورّطتنا... إلخ. ينتشي الناس ويصفقون في نشوة كما كانوا يفعلون أيام الثورة الفرنسية وهم يرون رؤوس النبلاء تتدحرج. لكننا متحضرون ولسنا مثل دهماء الثورة الفرنسية الظامئين للدماء! مع الأسف لسنا مثلهم لهذا ظللنا ننتظر أن يحدث شيء.. التحقيقات كشفت عن أشياء كثيرة، وجعلتنا نفطن إلى ما كنا فيه.. كنا نعرف أننا منهوبون مخدوعون، لكننا لم نتصور أن تبلغ الأمور هذا المبلغ، ولا أن الفساد كان بهذا القدر. معجزة حقيقية هي أن هؤلاء القوم ظلوا يبدون بشريين ولم تنبت لهم أنياب ولم يسل اللعاب من أشداقهم. لماذا سرقوا كل هذه المبالغ؟ لتأمين مستقبلهم ومستقبل أحفاد أحفادهم؟ برضه تظل المبالغ باهظة جدًا وتنم عن روح "الاستخسار".. أو كما يقول اللسان الشعبي ساخرًا "بدل ما حد تاني ياخدهم". ونحن رأينا الفقر على أصوله، ورأينا المريض الذي يموت؛ لأنه لا يملك خمسين جنيهًا، ورأينا مشاجرات تُفتح فيها البطون بسبب مائتي جنيه، وقرأنا مرارًا عن العامل الذي يحرق نفسه لأنه لا يستطيع شراء كراسات المدارس لأولاده.. لهذا يحمد المرء ربه على نعمة ألا يكون مسئولاً إلا عن أسرته.. كيف ينام المرء وهو يعرف أنه مسئول عن تعاسة خمسة وثمانين مليون مصري؟ وماذا عن الحساب؟ هذا يقودك لاستنتاج أهم؛ هو أن هؤلاء القوم لا يؤمنون بوجود حساب كذلك، وحتى لو تظاهروا بذلك فهذا الادّعاء لا يتجاوز الحناجر!

هكذا دارت التحقيقات أيامًا..

انتشى الناس بالخبز وألعاب السيرك قليلاً، ثم انتهى الحفل فجأة، وبدأ مسلسل عودة السادة.. إفراج.. انتهاء تحقيقات.. إخلاء سبيل..

كلام كثير عن التسامح والعفو.. عفو إيه بالضبط؟ وهل كان مبارك سيعفو عن أي واحد من الذين قاموا بالثورة لو فشلت؟ ولو كان يحب العفو بهذا القدر فلماذا لم يعفُ عن بطل أكتوبر العظيم الشاذلي، وسجنه برغم سنه ومكانته والصدق الواضح في مذكراته؟

كعادة مبارك في الكذب في كل شيء؛ منذ وعد بأنه لن يجدد فترة الرئاسة، والكفن مالوش جيوب، ومنذ وعد بأنه لن يسجن صحفيًا.. كالعادة يؤكد أنه لا يملك أي حساب مصرفي خارج مصر، بينما كل البيانات تؤكد وجود حسابات من ذوات التسعة أصفار. الآن يعتذر عما قد يكون قدّمه ضد الشعب المصري، وهو كالعادة كاذب، وهو غير آسف على الإطلاق، لكنه مضطر لمهادنة هؤلاء الجهلة، وأن يعصر على نفسه ليمونة.

لقد فهم مبارك نفسية ربات البيوت السياسيات من طراز "يا روح أمك يا حبيبي.. أصل إحنا ماعندناش أصل.. الراجل ده زي أبونا برضه". وقد كاد يمس القلوب ويقسم الثورة في خطاب "سأدفن في مصر وليقل التاريخ كلمته" الشهير.. اليوم يجرب ذات الحيلة. وسوف تلاحظ أن من تحمّسوا له أول مرة تحمسوا له اليوم، وهم غالبًا من رأوا أن شفيق رئيس وزراء وربما رئيس جمهورية رائع!!

من ضمن الأسلحة الأكيدة لدى رجال مبارك تسريب المعلومات المتناقضة بلا توقف.. فعلاً الظاهرة الإعلامية الجديدة هي ظاهرة الخبر الذي يستعمل مرة واحدة Disposable ويتم تكذيبه بعد ساعة. والمشكلة الأخرى هي أن كل شيء مؤامرة كبرى أو خطأ فادح سوف ندفع ثمنه غاليًا فيما بعد... كل شيء حتى فوز نبيل العربي بمنصب أمين جامعة الدول العربية، كأن وزير الخارجية أخطر منصب في الحكومة أو كأنه كان قادرًا على تدمير إسرائيل لكنهم منعوه. والنتيجة هي أن الناس بدأت فعلاً تشك في حكومة شرف، برغم أنها من أفضل الحكومات التي عرفتها مصر مؤخرًا.

لا شك في أن مكاسب الثورة يتم تفتيتها ببطء، وكأن الثورة لم تقم إلا من أجل سجن أحمد عز الذي يبدو أنه "هيشيل الليلة كلها"، ما لم نقرأ غدًا خبر الإفراج عنه. نسيت كذلك العادلي الذي لا أنكر أنه سفاح مجرم، لكن من المستحيل أن يتحمل كل شيء وحده.. لقد سخروا من العادلي لأنه كان يلقي مسئولية كل جريمة على المتخلف عقليًا إياه.. اليوم يلقون مسئولية كل جريمة على العادلي، بينما يدعون للعفو عن رئيس العادلي!

يقول البعض: أين كنتم أنتم عندما كان مبارك يحكم؟ وما كل هذه الشجاعة؟ الجواب قاله خروشوف عندما كان ينتقد فظائع ستالين بعد موته، فأرسل له أحد الجالسين في اللجنة المركزية ورقة تقول: أين كنت أنت وقت هذه الفظائع يا رفيق؟ نظر خروشوف حوله وسأل: من أرسل هذه الرسالة؟ لم يردّ أحد..

قال خروشوف: كنت في ذات المكان الذي تجلس أنت فيه الآن!

كان بوسعنا الكلام كثيرًا، والطريق قد مهّدته البلدوزرات الثقيلة التي يقودها عبد الحليم قنديل وعبد الله السناوي وإبراهيم عيسى وعلاء الأسواني وسواهم.. لكن لم تكن أية جهة لتنشر لك مقالاً يدعو لمحاكمة مبارك أو يتهمه بالسرقة. كن معقولاً....

الخلاصة هي: لا تصالح..

لا تكسبوا مبارك وأسرته وتفقدوا مصر التي ستتحول إلى كتلة من النار الثائرة لا تُبقي ولا تذر، لو أدرك الجميع أن الثورة لم تكسب سوى عقاب عز والعادلي، وقيام الشباب بدهان بعض الجدران والأرصفة..

ونعود من جديد لأمل دنقل العظيم:

لا تصالحْ
ولو وقفت ضد سيفك كل الشيوخْ
والرجال التي ملأتها الشروخْ
هؤلاء الذين يحبون طعم الثريدْ
وامتطاء العبيدْ

لا تصالحْ
فليس سوى أن تريدْ
أنت فارسُ هذا الزمان الوحيدْ
وسواك.. المسوخْ!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 20

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الثلاثاء 24 مايو 2011, 6:38 pm

شكرا لحضرتك يا ا/ اعتماد على نقل الموضوع مع انه لا يعجبني ابدا
ولكن شكرا ليك واحب ان ارد على كلمات هذا المقال البعيد عن الواقع تمام البعد
وما دهشت منه فى اول المقال هو ما تقوله الكاتبة عن الرئيس وانه اخطر واشد كراهية
لمصر من العدو الاسرائيلي اي عقل يصدق ما يقال
كيف يكون قائد الضربة الجوية الاولى فى الحرب المجيدة اخطر واشد كراهية من عدونا الابدي والوحيد
لنا وللعرب كيف يكون ذلك بالله ؟
وان كنت اريد ان اعلق على باقي الجزئية بعدها فاقول للكاتبة انظري الى مصر فى الصور يوم 24 يناير وانظري اليها الان بالله عليكي اي الصورتان افضل وايها اضل سبيلا؟
الا نري ما حدث وما يحدث لان فى مصر اما اننا نسينا الامن والامان الذي كنا نعيش فيه قبل الثورة ام اننا لا نري الخراب والدمار الذي يسقط مصر شيئا فشيئا كل يوم
واذا اردنا ان نتكلم على حبيب العادلى فيمكن ليكي ان تحضري ورقة وقلم وتدوني فيها
كم عدد لجرائم فى عهده وكم عدد الجرائم فى عهد العيسوي او عهد الثورة ؟
ولا اظن اننا نحتاج الى مقارنة فالامر واضح وضوح الشمس
مهما كانت اخطاء العادلي الم يكن فى مصر امن وامان فى عهده ؟
وكيف لا نري الفوضي والبلطجة الان وهي قد جابت كافة شوارع مصر شارعا شارعا؟
هل كنا نري هذا فى عهد الرئيس مبارك ؟
واي ثروة تتحدث عنها الكاتبة !!
اتتحدث عن 250 مليون ام ماذا ؟
اين تسعة اصفار يا ايتها الكاتبة ؟
ام انها تقع على الشمال فلا تحسب؟
ان كنا نؤمن ان الثورة قد طهرت الفساد فى مصر فلماذا تشككين فى تقارير الكسب الغير مشروع
المليئة بالشرفاء على حد علمي ؟
هل تصدقون ما تهوي انفسكم وتكذبون ما لا يهوها ام ماذا ؟
اي حكومة رشيدة تتحدثين عندها يا ايتها الكاتبة ؟
حكومة تخضع لمطالب الصغير والكبير
للمطالب الصائبة والخاطئة
ام الحكومة التي تخدع الشعب ام اي حكومة تتحدثين عنها؟
لقد دهشت عندما قرات المقال
واخذت اتساءل كيف طاوعكي قلمك لكي تكتبي هذا الكلام
عن بطل من ابطال اكتوبر
واقول ليس هنالك شئ اسمه عفو عن الرئيس
بل انتم من تحتاجون ان يعفو عنكم مبارك والعفو هو الله
ويا حسن حظ الرئيس الذي يجمع حسنات الكثيرين بينما هو راقد
ا فى المشفى

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الإثنين 30 مايو 2011, 3:45 pm

سيــــــــــــدتى الفاضلة مديرة المدرسة اود ان اعتـــــــــــــــــذر منك وارجو منك الا تحزنى لــــــــرد "القطة المشاغبــــــة "
فيجب علينا ان نعطيها العذر فجميعنا يعلم انها تعيش خارج مصر فى المملكة العربية السعودية التى دائمـــــــــــا ما تندد بالثــــــــــــــــــورة المصرية الشريفـــــــــــة نتيجة لأطماع خادم الحـــــــــــرمين الشريفيين الذى يستمسك بالملوكية ومقاعـــــــــــد الحكم حتى آخر نفس لديـــــه أيعقل ان يكون ذلك الرجـــــل رمزا للاسلام والمسلمين "ويقولو دا معيش السعوديين فى هنا منين يجى بس الهنا فى ظل الجهل والايمان المصطنع من بعضهم ولو على الاقتصاد فنجد ان المملكة السعودية ممتلئة بالبترول ووفود الحج "وليس هذا كـــــل شئ فقد قـــــام خادم الحرميين بما هو افظع لقد أمر بدخول القـــــــــــــــوات السعودية المملكة البحرينية لكبت الثورة "لان لو الثورة انتصرت فى البحريين وتحولت الى جمهورية فذلك سوف يؤثر على السعودية "
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه اين عهــــــــــــــــد عمر بن الخطــــــــــــــــــــاب رضى اللـــــــــــــه عنه عنـــــــــــــــــدما رفض ان يولى ابنه بعده فى خلافة المسلمين ...
وكسبب آخــــــــــــــر نجد ان "القطة المشاغبة " من الطبقة البرجوازية التــــــــــــــــــــى لم تتأثــــــــــــــر بالجوع او المرض المتربص بالفقراء كاللعنـــــــــــــــــة الابدية ولم تعـــى ابدا يأس الشباب وفقرهم والوساطــــة فى الجامعات العلمية "اصل فلان ابن الدكتورة اللى فى الجامعة فلازم نكرمه فى الشفوى والتحريرى " آه
اود انا أسأل "القطة المشاغبة " ســـؤالا اى امان انتى اعطيتى لنفسك الحق لكى تتحدثى عنه قبل وبعد الثورة المباركــــة انتى كنتى تشعرى بالامـــأن قبل الثورة لانك لم تكافحى من اجل لقمــــة العيش ولم تعرفى معنى اكل حقوق الغلابه والفقـــــــــــــرا ولكن ليه احنا ما يهمناش غير نفسنا بدام بناكل ونشرب خلاص كله زى الفل "على فكرة انا بتكلم عن الشعب المصرى عامة ولا اختص باحد"
وانا بالطبع اؤيدك يا ايتها السيدة الفاضلة مديرة المدرسة وانا معك قلبا وقالبا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 20

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الإثنين 30 مايو 2011, 9:20 pm

الأميرة الهجينة كتب:
سيــــــــــــدتى الفاضلة مديرة المدرسة اود ان اعتـــــــــــــــــذر منك وارجو منك الا تحزنى لــــــــرد "القطة المشاغبــــــة "
فيجب علينا ان نعطيها العذر فجميعنا يعلم انها تعيش خارج مصر فى المملكة العربية السعودية التى دائمـــــــــــا ما تندد
يا سبحان الله هو اللي بيبقى عايش بره بيقي مش عارف حاجة ولا حتي للرايه اي اعتبار وانا مش محتاجة اعذار يا اميرة
بالثــــــــــــــــــورة المصرية الشريفـــــــــــة نتيجة لأطماع خادم الحـــــــــــرمين الشريفيين الذى يستمسك بالملوكية
انا عايزة اسئلك سؤال وهو انتي دخلتي قلب خادم الحرمين الشريفين علشان تعرفي هو طماع ولا لا
يعني حاجة غريبة وان كان هو طماع على الاقل معيش السعوديين فى امان

ومقاعـــــــــــد الحكم حتى آخر نفس لديـــــه أيعقل ان يكون ذلك الرجـــــل رمزا للاسلام والمسلمين "ويقولو دا معيش السعوديين فى هنا منين يجى بس الهنا فى ظل الجهل والايمان المصطنع من بعضهم ولو على الاقتصاد فنجد ان المملكة السعودية ممتلئة بالبترول ووفود الحج "وليس هذا كـــــل شئ فقد قـــــام خادم الحرميين بما هو افظع لقد أمر بدخول القـــــــــــــــوات السعودية المملكة البحرينية لكبت الثورة "لان لو الثورة انتصرت فى البحريين وتحولت الى جمهورية فذلك سوف يؤثر على السعودية "
وطيب اذا كان خادم الحرمين مش رئيس احلامك اومال مين ؟
ولا انتي عايزة ملك من السما ينزل ويبقى رئيس عايزكي تدوري فى مصر على ملاك ينفع يحكم
شعب زي شعب مصر مش هتلاقي

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه اين عهــــــــــــــــد عمر بن الخطــــــــــــــــــــاب رضى اللـــــــــــــه عنه عنـــــــــــــــــدما رفض ان يولى ابنه بعده فى خلافة المسلمين ...
وكسبب آخــــــــــــــر نجد ان "القطة المشاغبة " من الطبقة البرجوازية التــــــــــــــــــــى لم تتأثــــــــــــــر بالجوع او المرض المتربص بالفقراء كاللعنـــــــــــــــــة الابدية ولم تعـــى ابدا يأس الشباب وفقرهم والوساطــــة فى الجامعات العلمية "اصل فلان ابن الدكتورة اللى فى الجامعة فلازم نكرمه فى الشفوى والتحريرى " آه
بصي يااميرة اذا كنت انا من الطبقة اللي انتي بتتكلمي عنها فعرفي انك من نفس الطبقة
وبلاش كلام الافلام الاجنبية والمسلسلات الاجنبية وحلقة الساعة ستة الا ربع اللي جايه انتي تليقها علينا
وشكرا على ترجمه المعني وعلى فكرة والحمد لله انا مكنتش من الطبقة ولا هكون
وعمري ماكنت متربصة بالفقرا انا مش عارفة انتي بتجيبي الكلام ده مننا
وعايزة انصح نصيحة لله كفاية غطرسة وكبرياء لو انتي شايفة انك انتي من الطبقة الكادحة
والمكافحة واحنا المستهترين فانتي تبقى غلطانة لانك بتحكمي على الناس من شكلهم
فياريت تحترمي اللي قدامك علشان الناس يحترموكي

اود انا أسأل "القطة المشاغبة " ســـؤالا اى امان انتى اعطيتى لنفسك الحق لكى تتحدثى عنه قبل وبعد الثورة المباركــــة انتى كنتى تشعرى بالامـــأن قبل الثورة لانك لم تكافحى من اجل لقمــــة العيش ولم تعرفى معنى اكل حقوق الغلابه والفقـــــــــــــرا ولكن ليه احنا ما يهمناش غير نفسنا بدام بناكل ونشرب خلاص كله زى الفل "على فكرة انا بتكلم عن الشعب المصرى عامة ولا اختص باحد"
وانا بالطبع اؤيدك يا ايتها السيدة الفاضلة مديرة المدرسة وانا معك قلبا وقالبا

امان ايه اللي اعطيت نفسي الحق علشان اكلم فيه
صح انا مكافحتش علشان لقمة العيش بس هل انتي كافحتي
ولا انتي بترمش كلام فى الهوا وخلاص
ودايما انتي اللي بتدينا دروس فى اللي احنا بنحفظ وما بنفهمش
وانتي ما شاء الله عليكم ربنا اصطفاكي واللي فاهمة كل حاجة
لو عايزة تتكلمي عن السعي لقمة العيش روحي الاول اسعي وبعدين اكلمي
ومين اللي اداكي الحق انك تتكلمي عن الطبقة دي وانتي اصلا مش منها
والحقيقة انا مستغربة من طريقتك فى الحوار
وشكرا ......


عدل سابقا من قبل القطة المشاغبة في الأحد 31 يوليو 2011, 8:24 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الثلاثاء 31 مايو 2011, 2:11 am

اود ان اوضح شئ لكى يا "القطة المشاغبة " وهو اننى لم اسعى للحصول على لقمة العيش بشكل مادى ولكننى سعيت للحصول عليها بشكل علمـــــــــــــــــى وثقافـــــــــــى فى شتى المجالات وخصوصــــــــــــا فى المجال السياسى والانظمة الاقتصادية الدولية المعقدة واعترف اننى تخصصت فى الماركسية فالحمد لله لست وحدى بل جميع اخواتى لنا جميعـــــــــــــــــــــا مكانة علمية مرموقة وقد ساعد على ذلك كفاح ابوى المتواصل فقد كنا فيما مضى من هذه الطبقة البوريتاريه الكادحة وقد عانينا اشد المعاناة لذلك انا اقف مدافعة عن هذه الطبقة التى شعرت بظمأ حاجتها منذ الصغر
"علشان كده ونظرا لمستويا الثقافى السياسى كلامى مش كلام بس وخلاص ولا كلام فى الهوا ولكنه كلام علمى موزون مبنى على اساس صادق فعشان كده يا ريت تبعدى عن حكاية كلام فى الهوا"
وانا متهمتش خادم الحرميين ولا قلت عليه حاجة لا سمح الله انا بس قدمت عملية سرد بسيطة لأعماله وأكيد اللى له عقل هيميز ما بين الحاكم الفاسد والحاكم البطل
وانا لست بأسفة بانى اطرح عليكى سؤالا الا وهو "لماذا هجرتى وتركتى بلادك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وأتمنى انك تفهمى معنى السؤال صح
وليه انتى بتردى على اجزاء من تعليقى يعنى اظن ان عمر بن الخطاب رضى الله عنه مكنش ملاك
اتمنى انك تردى على دى
واكيد يعنى انا مش بردد كلام اجنبى او برنامج سته الا ربع ولكنى بكتب كلام علمى صحيح واما بالنسبة لانك مش فهماه فدى مشكلتك انتى ...
وبعدين انا لست بمتغطرسة ولكن عندى كبرياء واعى واجبى نحو وطنى وهو ان اسعى جاهدة لرفعته بالطريقة المثلى ...
ولو انا مدخلتش قلب خادم الحرميين فاكيد انتى كمان مدخلتيش قلب الرئيس الفاسد وحاشيته حرررررررررررررررررررررررررررررررام عليكى دول اعترفوا عليه واتفضح ...
واكيد انا بحكم شخصيتى عمرى ما اقدم نبوذ لخادم الحرميين من الفراغ ولكن لى اسبابى التى اتمنى ان تدركيها ...
شئ اخير طبقا للأنظمة الماركسية الاقتصادية يوجد نظرية بسيطة الا وهى
"اذا كنت من البرجوازيه فهذا يعنى انك تحارب البوريتاريه وهم الفقراء "
اظن ان بسطها على قد ما اقدر وهى اصلا مش محتاجه فاليسوف علشان يفهمها
وصدقينى يا "القطة المشاغبة "
عدم تواجدك فى ارض الوطن فى اثناء الثورة كان له تاثير سلبى كبير جدا عليكى
انا مبشككش بوطنيتك الصادقة ولا حبك الحقيقى للبلاد لانى مدخلتش لقلبك
وفى النهاية:
أعتقد انى متجاوزتش حدودى ولكن اتمنى ان يغفر لى القدر صراحتى المطلقة ....
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمير ‏٢٢



عدد المساهمات : 26
تاريخ التسجيل : 01/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الأربعاء 01 يونيو 2011, 11:52 pm

الحقيقة انا احيي القطة المشاغبة على ردها المفحم ‏
والاحسن خلي الانسة المدعوة الاميرة السجينة فى خيالها ‏
تكلم نفسها عن طبقات التورتة بتعتها ‏
مع احترامي للجميع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 20

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 12:49 am

سمير ‏٢٢ كتب:
الحقيقة انا احيي القطة المشاغبة على ردها المفحم ‏
والاحسن خلي الانسة المدعوة الاميرة السجينة فى خيالها ‏
تكلم نفسها عن طبقات التورتة بتعتها ‏
مع احترامي للجميع

ههههههههههههههههههه
مرسي ليك يا سمير
وحلوة طبقات التورتة دي
وتسلم ايدك على الرد
وانا
كمان بحييك عليه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 20

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 1:18 am

[quote="الأميرة الهجينة"]اود ان اوضح شئ لكى يا "القطة المشاغبة " وهو اننى لم اسعى للحصول على لقمة العيش بشكل مادى ولكننى سعيت للحصول عليها بشكل علمـــــــــــــــــى وثقافـــــــــــى فى شتى المجالات وخصوصــــــــــــا فى المجال السياسى والانظمة الاقتصادية الدولية المعقدة واعترف اننى تخصصت فى الماركسية فالحمد لله لست وحدى بل جميع اخواتى لنا جميعـــــــــــــــــــــا مكانة علمية مرموقة وقد ساعد على ذلك كفاح ابوى المتواصل فقد كنا فيما مضى من هذه الطبقة البوريتاريه الكادحة وقد عانينا اشد المعاناة لذلك انا اقف مدافعة عن هذه الطبقة التى شعرت بظمأ حاجتها منذ الصغر
ادام انتي مكفحتش اومال جايه تتكلمي عن ايه ..
وعلى فكرة مش انتي بس اللي باباكي اللي كافح من اجل لقمة العيش معظم اباءنا دلوقتي كفحوا
فيعني انتي
ما اخترعتش
"علشان كده ونظرا لمستويا الثقافى السياسى كلامى مش كلام بس وخلاص ولا كلام فى الهوا ولكنه كلام علمى موزون مبنى على اساس صادق فعشان كده يا ريت تبعدى عن حكاية كلام فى الهوا"
اي مستوي ثقافي تتكلمي عنه مستوي الثقافي يعني انك اي واحد مخالف للرايك يبقى جاهل ولا ايه بالظبط
وهو بجد كلام فى الهوا مش موجود على ارض الواقع انتي بقي بتكفحي علشان يكون حقيقة
فانتي حرة
وانا متهمتش خادم الحرميين ولا قلت عليه حاجة لا سمح الله انا بس قدمت عملية سرد بسيطة لأعماله وأكيد اللى له عقل هيميز ما بين الحاكم الفاسد والحاكم البطل
على رايك اصحاب العقول فى نعيم واه صحيح هو مقياس الرئيس الصالح وفاسد عندك بيبقى ازاي
انك تلمي شوية اخطاء وسلبيات وبعدين تحكمي ده ايه المقياس الغريب ده يا ربي
وانا لست بأسفة بانى اطرح عليكى سؤالا الا وهو "لماذا هجرتى وتركتى بلادك
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وأتمنى انك تفهمى معنى السؤال صح
وتتاسفي ليه ؟ ده انا اللي بشكرك على السؤال واحب انا بقى اجاوب عليه هو انتي دلوقتي فى مصر بتفيدها في ايه
وده بردوا عايزكي ترددي ليه وابقى دوري على كتاب مصري يفيدك بدل بدل كتر اليهود
على العموم بس احب اعرفك اني بنفع بلدي اكتر منك وانا فى مصر على الاقل مش بكلفها تعليمي ولا اكلي ولا شربي وزاد كده بنفعها بتحويل الفل
وس لبنوكها
وليه انتى بتردى على اجزاء من تعليقى يعنى اظن ان عمر بن الخطاب رضى الله عنه مكنش ملاك
اتمنى انك تردى على دى
انا مقولتش ان عمر بن الخطاب رضي الله عنه انه ملاك وبعدين انا برد على الحاجات اللي تستهال مع اني كلامك
او ردك ميستهلش اني ارد عليه ولو عايزاني ارد على مسالة عمر بن الخطاب فانا لزم لي
موضوع مش رد
واكيد يعنى انا مش بردد كلام اجنبى او برنامج سته الا ربع ولكنى بكتب كلام علمى صحيح واما بالنسبة لانك مش فهماه فدى مشكلتك انتى ...
ايوه بترددي كلام مسلسل ستة الا ربع والكلم العلمي اللي انتي بتتكلمي عنه ده
اصلا معمول للعرب وهو اصلا ولا موجود فى اوروبا وغيره
وانا بستغرب اما الواحد يضيع لحظة من عمره فى تعلم حاجات غبية من اليهود والنصاري
ويسيب كلام خير البشر وعلى كلامك اني مش فاهمة للاسف انا فاهمة والحمد لله
وان كان فى مشكلة فع
ندك مش عندي
وبعدين انا لست بمتغطرسة ولكن عندى كبرياء واعى واجبى نحو وطنى وهو ان اسعى جاهدة لرفعته بالطريقة المثلى ...
ولو انا مدخلتش قلب خادم الحرميين فاكيد انتى كمان مدخلتيش قلب الرئيس الفاسد وحاشيته
واجب ايه يا اميرة معلش بس انتي ما بتحسسيش بنفسك فى الردود وانا مش بتهمة انا بنصحك
بجد انتي محتاجة لنصيحة يعني حاولي تتوضعي شوية لحسن الوضع بقى اوفر
اه بالنسبة للرئيس مبارك انا مش عايزة اتعب نفسي معكي مع احترامي طبعا
انا لسه صغيرة على المرض دوري على حد بيطلع فى الروح وروخي جادليه علشان ي
موت ويستريح
حرررررررررررررررررررررررررررررررام عليكى دول اعترفوا عليه واتفضح ...
واكيد انا بحكم شخصيتى عمرى ما اقدم نبوذ لخادم الحرميين من الفراغ ولكن لى اسبابى التى اتمنى ان تدركيها ...
شئ اخير طبقا للأنظمة الماركسية الاقتصادية يوجد نظرية بسيطة الا وهى
انا عايزة اسال سؤال هي الانظمة الماركسية يهودية و لا نصارية ولا ايه بالظبط
وبيني وبينك انا مش عايزة اعرف لاني ع
ارفة الجواب
"اذا كنت من البرجوازيه فهذا يعنى انك تحارب البوريتاريه وهم الفقراء "
نظرية متخلفة مين قال كده ممكن اكون من الطبقة المتوسطة اللي ما ذقتش مرارة الفقر او المرض
واكون بعطف على الفقراء وبساعدهم وهو ده اللي امرنا بيه رسولنا الكريم صلي الله
عليه وسلم
اظن ان بسطها على قد ما اقدر وهى اصلا مش محتاجه فاليسوف علشان يفهمها
مين قالك اني عايزة تبسيط خلي التبسيط لنفسك
ومعلش اني مش غبية علشان اجر
يك فى كلامك
وصدقينى يا "القطة المشاغبة "
عدم تواجدك فى ارض الوطن فى اثناء الثورة كان له تاثير سلبى كبير جدا عليكى
انا عايزة اعرف هو اللي بعيد عن مصر يبقي مش عارف اي حاجة ولا علشان انا مش معاكي فى اللي بقوله
وطبعا لو كنتي معاكي كنا زمانا بنسمع اناشيد عن الغربة
فكفاية نقا
ف وزيف بقى
انا مبشككش بوطنيتك الصادقة ولا حبك الحقيقى للبلاد لانى مدخلتش لقلبك
وفى النهاية:
أعتقد انى متجاوزتش حدودى ولكن اتمنى ان يغفر لى القدر صراحتى المطلقة ....
الله وحده الغفور الرحيم القدر ايه اللي يغفر ليكي ؟؟؟
كفاية اقتباس من كلام الكفرة بقى
زهقنا ودمنا اتحر
ق
وشكر[/size]ا..
[/color]


عدل سابقا من قبل القطة المشاغبة في الأحد 31 يوليو 2011, 8:27 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمير ‏٢٢



عدد المساهمات : 26
تاريخ التسجيل : 01/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 1:28 am

كفااااااااية ‏
حررررررررام
تحففففة ‏
كالعادة
تسلمين يا قطة ‏
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 12:55 pm

بصراحــــــــــــــة يا "روان " انا بشفق عليكى عارفــــــة ليه لانه واضح جــــــــــــــــــــدا من ردك انـــــــــك حتى مش فاهمة كلامــــــــــــــــــــــى مش بس مش فاهمـــــــــــــــة السياســــــــة...
والمشكلــــــــــــــــة ان كل واحد بيجى يتفــــــــــــــــــزلق ويقـــــــــــول كلام عبيط!!!!!
طب اقولك ايه ؟؟؟؟ يا حبيبــــــــــــــة قلبى فى اول ردى انا بقـــــــــــــول ان كفاحى كــــــــــان فى سبيــــــــــــــل العلم .... وبقصـــــــــــــــد بكفــــــاح والداى انهـــــــــــــــــــم كافحو مرتيــــن مرة علشان يوافره لنــــــــــــــــــا سبل المعيشة والمرة التانيــــــــــــــــة فى تربيتنا ...
أتمنـــــــــــى ان يكون كلامى واضــــــــــــــح لحد دلوقتى
هههههههههههههه
يا "روان "انا متــــــــــــــــــأكدة مليون الميـــــــــــــــه انك مش متفقه فى السياسة ..والدليـــــــــــــــــل على كده الكــــــــــــــــلام اللى انتى كتبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاه
صراحـــــــــــــــة معلش يعنى انا قعـــــــــــــــــدت اضحك ساعــــــــــــــــة .
لانه بجد كــــــــــــــــــــلام عبيط وتفهمى منه ان اللى قدامك مش فاهمه هى بتقول ايه.
حرررررررررررررررررررام عليكى كلام فى الهوا ايـــــــــــــــه اوعـــــــــــــى تكونى مفكرة انى بكتــــــــــــــــب كلام من خيالــــــــــــــــى .لالالالالالالالالالالالالالا.اوعى تفكــــــــــــــــــرى كده لان كلامـــــــــــــــى ممكن أساتذة ميفهموهوش .وارجوكى بطلى حكاية كلام فى الهــــــــــــوا لان لو اى حد فاهــــــــــــــــم الموضوع ده كويس ودخل ولقى اللى انتى كتباه ممكن تجيلوا ساكته قلبيــــــــــــــة....
يا ســـــــــــــــــــــــــلام انا بفيـــــــــــد مصر بايــــــــــه ...
كفايــــــــــــــــــــه بس انى بتعلـــــــــــــــــــــم علشــــــــــــــــــان افيدهــــــــــــــــــا. بالطريقة الصحيحـــــــــــــــــة اللى مبنية على علم مش مجرد عصبية زايدة ....وثانيا اكل وتعليم ايه اللى بيدمروا اقتصاد مصر واللى بسببى هيدمروا مصر
اللى بيدمــــــــــــــــر الاقتصاد السرقــــــــــــــــــة من الرئيس السابـــــــــــــــق
وانا زهقــــــــــــت من الكلام فى الموضوع ده....
آه معلــــــــــــــــــش بتقل عليكى اكتبيلى موضــــــــــــــــــوع "عمر بن الخطـــــــــــــــــاب"
ايــــــــــــــوة دخلنا فــــــــــــــــــــــــى كــــــــــــــــــلام بقى الخرافـــــــــــــــات
يعنى انتى مش بس متفقه فى السياسة لا وكمــــــــــــــان فى الدين ....حرام
يا"روان" ارجعى بالتارسخ لورا وشــــــــــــــوفى العلماء المسلمين جابــــــــــــــــــوا علمهم منيـــــــــــــن .او على الاقـــــــــــــــــــــل اقتبسوه منين
اجاوب لك على السؤال ولا لا
لالالالالالالالالالالا انتى جاوبى لنفســـــــــــــــــــك
العلماء المسلمين جابوا علمهـــــــــــــــــــــم من الكفرة والواثنييــــــــــــــــــــن
ومن اليهـــــــــــــــــــود والمسيحييــــــــــــــــــــن.
لكــــــــــــــــــــــــن احنا دايمـــــــــــــــــا نردد الاقاويـــــــــــــــــــــــــل الحامضانــــــــــــــــا
علشان ندارى علــــــــــــــــــــى جهلنا
يا "روان "دورى فى القرآن الكريـــــــــــــــــــم والسنـــــــــــــــة النبوية الشريفــــــــــــــــــة هتلاقــــــــــــــــــــــــى ان مفيش اى نص او دليـــــــــــــل علـــــــــــــــــــــى حرمانيـــــــــــــة اقتبــــــــــــــــــــــــاس العلــــــــــــــم من الكفــــــــــــــــــرة ولا حتـــــــــــــــــى احتقارهم او مقاطعتهـــــــــــــــــــــــــــــــم ....عارفـــــــــــــــــه ليه لانك مش اله علشــــــــــــــــــان تحاسبيهــــــــــــــــــــــــــم وثانيا دا ربنا فاتــــــــــــــــــــــــح بابا الرحمة والتوبـــــــــــــــــــة انتـــــــــــــــــــــى هتقفليـــــــــــــــــــــــــــه ""ورحمتــــــــه وسعــــــت كـــــل شئ""
يعنى لو واحد مــــــــــــــــــن العلماء الكفــــــــــــــــرة اسلـــــــــــــــــم تقوليله لا انت كافر
وميــــــــــــــــن قالـــــــــــــــك انى سيبت كــــــــــــــلام سيــــــــــــد اليشـــــــــر بـــــل بالعكس انا اتمسكـــــــــــــــــــــــــــــت بيه مش الرسول صلى الله عليه وسلم حثنــــــــــــــا على طلب العلــــــــــــــــم ومقلنـــــــــــــــــاش اقتبسوا من المسلمين بس .... لكنه قال لنا اننا منقتبسش كلام كفرهم واننـــــــــــــــــا لازم نؤمن بوجود الاله وان الحياة ليســــــــــــــت بمــــــــــادة....
وبعـــــــــــــدين انا مش متكبــــــــــــــــــره بل بالعكس انا متواضعــــــــــة جدا لله ...
والدليــــــــــــــــــل على كــــــــــــــــــــــدة انــــــــــــى لابتمنظر بفلوسى ولا بعلمى ...لكــــــــــــــن انتى الللى شاكيتى فى كلامى علشان كده وضحتلك مستوايا الثقافـــــــــــــى
وكويـــــــــــــــــس انك مش هتناقشينــــــــــــــى فى حكاية الرئيس ..صراحة ريحتينى من حرقة الدم
وعلى فكرة انا مكنتش اقصد لما قولتلك ليه سافرتى انك سيبتى بلدك
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
انا كان قصدى ان مين اللى جبرك علشان تتغربى وطفكش من بلدك
علشان متتعبينيش قصدى "النظام العام للدولة "
وتعرفــــــــــــــــــــى انتى اثبتيلـــــــــــــــى انك مش فاهمه وانك انتى اللى بترددى كلام متعصب غبى ...من غير ما تفكرى ان الدين يسر وليس عسر ...وان كمان التسامح من صفاتنا يا مسلمة...
تقــــــــــــدر تقوليلى ايه مصـــــــــــــــــدر معلوماتك "التلفزيون ..بعض الاهالى ..برامج وحوارات متفبركة "
لكن انا انا عايشــــــــــــــــة جوا الحدث والحمــــــــــــــــــــــــــــد لله انى مش بساق مثل الانعـــــــــــــــــــــام يعنى اصل لسه فى ناس فى مصر شايفين برده بعنيهم لكن بيكدبو نفسهم ..
وكمان مش فاهمه الفصاحة اللغوية
يا "روان "انا اقصـــــــــــــــد بالقــــــــــــدر ربنــــــــــــــا يا حبيبتى
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
وبعدين انا عايزة "سميــــــــــــــــــــر "يتكلم اصله يعنى مش معقـــــــــــــــــــــــــوله يردد كدا وخلاص
اكيد عندك اساس علمى
..........................................................................
وبعدين دى حاجة قديمة اوى يا "روان".
مع فائق احترامى...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 4:25 pm

آه انا نسيــــــــــــــت اقولك حاجــــــــــــــــــــة كمــــــــــــــــــان
لو انتــــــــــــــى مش عاجبك علم الكفــــــــــــــــرة ومش عايــــــــــــــــزة حتى تعرفيــــــــــــــه
فأحــــــــــــــــــــب أقولــــــــــــــــــك ان كـــــــــــــــل المناهج بتاعتنـــــــــــــــــــا من علم الكفرة سواء اكانت فى مصــــــــــــــــــــــر او فى السعـــــــــــــــودية ....
ولو عاوزة تتأكـــــــــــــــــــدى أسألـــــــــــــــــــى نفسك سؤال متـــــــــــــــــــى انتهت الحضارة العربية الاسلامية ؟؟؟؟ الاجابة فى القـــــــــــــــرن الرابع عشر تقريبا ....
ودا معناه انا علمنا منهم فهما ليهم فضل علينا زى احنا ما لينا فضل عليهم
وكمان شوفى الكمبيوتر اللى انتى بتكتبى منه ردودك اتصنع فين ومين اللى عمله ومين اللى كسب منه فلوس
بيتهيقلى الاجابة وصلتلك
وبصراحة انا بسطت الموضوع على قد ما اقدر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 20

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 4:57 pm

الأميرة الهجينة كتب:
بصراحــــــــــــــة يا "روان " انا بشفق عليكى عارفــــــة ليه لانه واضح جــــــــــــــــــــدا من ردك انـــــــــك حتى مش فاهمة كلامــــــــــــــــــــــى مش بس مش فاهمـــــــــــــــة السياســــــــة...
والمشكلــــــــــــــــة ان كل واحد بيجى يتفــــــــــــــــــزلق ويقـــــــــــول كلام عبيط!!!!!
طب اقولك ايه ؟؟؟؟ يا حبيبــــــــــــــة قلبى فى اول ردى انا بقـــــــــــــول ان كفاحى كــــــــــان فى سبيــــــــــــــل العلم .... وبقصـــــــــــــــد بكفــــــاح والداى انهـــــــــــــــــــم كافحو مرتيــــن مرة علشان يوافره لنــــــــــــــــــا سبل المعيشة والمرة التانيــــــــــــــــة فى تربيتنا ...
أتمنـــــــــــى ان يكون كلامى واضــــــــــــــح لحد دلوقتى
هههههههههههههه
يا "روان "انا متــــــــــــــــــأكدة مليون الميـــــــــــــــه انك مش متفقه فى السياسة ..والدليـــــــــــــــــل على كده الكــــــــــــــــلام اللى انتى كتبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاه
صراحـــــــــــــــة معلش يعنى انا قعـــــــــــــــــدت اضحك ساعــــــــــــــــة .
لانه بجد كــــــــــــــــــــلام عبيط وتفهمى منه ان اللى قدامك مش فاهمه هى بتقول ايه.
حرررررررررررررررررررام عليكى كلام فى الهوا ايـــــــــــــــه اوعـــــــــــــى تكونى مفكرة انى بكتــــــــــــــــب كلام من خيالــــــــــــــــى .لالالالالالالالالالالالالالا.اوعى تفكــــــــــــــــــرى كده لان كلامـــــــــــــــى ممكن أساتذة ميفهموهوش .وارجوكى بطلى حكاية كلام فى الهــــــــــــوا لان لو اى حد فاهــــــــــــــــم الموضوع ده كويس ودخل ولقى اللى انتى كتباه ممكن تجيلوا ساكته قلبيــــــــــــــة....
يا ســـــــــــــــــــــــــلام انا بفيـــــــــــد مصر بايــــــــــه ...
كفايــــــــــــــــــــه بس انى بتعلـــــــــــــــــــــم علشــــــــــــــــــان افيدهــــــــــــــــــا. بالطريقة الصحيحـــــــــــــــــة اللى مبنية على علم مش مجرد عصبية زايدة ....وثانيا اكل وتعليم ايه اللى بيدمروا اقتصاد مصر واللى بسببى هيدمروا مصر
اللى بيدمــــــــــــــــر الاقتصاد السرقــــــــــــــــــة من الرئيس السابـــــــــــــــق
وانا زهقــــــــــــت من الكلام فى الموضوع ده....
آه معلــــــــــــــــــش بتقل عليكى اكتبيلى موضــــــــــــــــــوع "عمر بن الخطـــــــــــــــــاب"
ايــــــــــــــوة دخلنا فــــــــــــــــــــــــى كــــــــــــــــــلام بقى الخرافـــــــــــــــات
يعنى انتى مش بس متفقه فى السياسة لا وكمــــــــــــــان فى الدين ....حرام
يا"روان" ارجعى بالتارسخ لورا وشــــــــــــــوفى العلماء المسلمين جابــــــــــــــــــوا علمهم منيـــــــــــــن .او على الاقـــــــــــــــــــــل اقتبسوه منين
اجاوب لك على السؤال ولا لا
لالالالالالالالالالالا انتى جاوبى لنفســـــــــــــــــــك
العلماء المسلمين جابوا علمهـــــــــــــــــــــم من الكفرة والواثنييــــــــــــــــــــن
ومن اليهـــــــــــــــــــود والمسيحييــــــــــــــــــــن.
لكــــــــــــــــــــــــن احنا دايمـــــــــــــــــا نردد الاقاويـــــــــــــــــــــــــل الحامضانــــــــــــــــا
علشان ندارى علــــــــــــــــــــى جهلنا
يا "روان "دورى فى القرآن الكريـــــــــــــــــــم والسنـــــــــــــــة النبوية الشريفــــــــــــــــــة هتلاقــــــــــــــــــــــــى ان مفيش اى نص او دليـــــــــــــل علـــــــــــــــــــــى حرمانيـــــــــــــة اقتبــــــــــــــــــــــــاس العلــــــــــــــم من الكفــــــــــــــــــرة ولا حتـــــــــــــــــى احتقارهم او مقاطعتهـــــــــــــــــــــــــــــــم ....عارفـــــــــــــــــه ليه لانك مش اله علشــــــــــــــــــان تحاسبيهــــــــــــــــــــــــــم وثانيا دا ربنا فاتــــــــــــــــــــــــح بابا الرحمة والتوبـــــــــــــــــــة انتـــــــــــــــــــــى هتقفليـــــــــــــــــــــــــــه ""ورحمتــــــــه وسعــــــت كـــــل شئ""
يعنى لو واحد مــــــــــــــــــن العلماء الكفــــــــــــــــرة اسلـــــــــــــــــم تقوليله لا انت كافر
وميــــــــــــــــن قالـــــــــــــــك انى سيبت كــــــــــــــلام سيــــــــــــد اليشـــــــــر بـــــل بالعكس انا اتمسكـــــــــــــــــــــــــــــت بيه مش الرسول صلى الله عليه وسلم حثنــــــــــــــا على طلب العلــــــــــــــــم ومقلنـــــــــــــــــاش اقتبسوا من المسلمين بس .... لكنه قال لنا اننا منقتبسش كلام كفرهم واننـــــــــــــــــا لازم نؤمن بوجود الاله وان الحياة ليســــــــــــــت بمــــــــــادة....
وبعـــــــــــــدين انا مش متكبــــــــــــــــــره بل بالعكس انا متواضعــــــــــة جدا لله ...
والدليــــــــــــــــــل على كــــــــــــــــــــــدة انــــــــــــى لابتمنظر بفلوسى ولا بعلمى ...لكــــــــــــــن انتى الللى شاكيتى فى كلامى علشان كده وضحتلك مستوايا الثقافـــــــــــــى
وكويـــــــــــــــــس انك مش هتناقشينــــــــــــــى فى حكاية الرئيس ..صراحة ريحتينى من حرقة الدم
وعلى فكرة انا مكنتش اقصد لما قولتلك ليه سافرتى انك سيبتى بلدك
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
انا كان قصدى ان مين اللى جبرك علشان تتغربى وطفكش من بلدك
علشان متتعبينيش قصدى "النظام العام للدولة "
وتعرفــــــــــــــــــــى انتى اثبتيلـــــــــــــــى انك مش فاهمه وانك انتى اللى بترددى كلام متعصب غبى ...من غير ما تفكرى ان الدين يسر وليس عسر ...وان كمان التسامح من صفاتنا يا مسلمة...
تقــــــــــــدر تقوليلى ايه مصـــــــــــــــــدر معلوماتك "التلفزيون ..بعض الاهالى ..برامج وحوارات متفبركة "
لكن انا انا عايشــــــــــــــــة جوا الحدث والحمــــــــــــــــــــــــــــد لله انى مش بساق مثل الانعـــــــــــــــــــــام يعنى اصل لسه فى ناس فى مصر شايفين برده بعنيهم لكن بيكدبو نفسهم ..
وكمان مش فاهمه الفصاحة اللغوية
يا "روان "انا اقصـــــــــــــــد بالقــــــــــــدر ربنــــــــــــــا يا حبيبتى
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
وبعدين انا عايزة "سميــــــــــــــــــــر "يتكلم اصله يعنى مش معقـــــــــــــــــــــــــوله يردد كدا وخلاص
اكيد عندك اساس علمى
..........................................................................
وبعدين دى حاجة قديمة اوى يا "روان".
مع فائق احترامى...


اسفة اني مش هقدر ارد عليكي لانك خرجتي حدود الادب والاحترام
وعايزة اعرفك حاجة ضغنن اني مقولتش اننا نقاطع الكفرة بس ناخد اللي بنفعنا
فى دنيا ومش ناخد حضارتهم وتعاليمهم وطبعا ده ردا على موضوع الطبقات اللي اتي جاية تتفلسيفي
بيها
هنا

وعلى فكرة ان كنتي انتي شايف اني مش فاهمة وانتي اللي ما شاء الله عليكي
وانا مقولتش اني واخده دكتوراه فى السياسة والدين
بس بقول اللي انا عارفة يعني مش حافظة شوية انظمة هبلة وجاية اردده هنا
ولو فاكرة انك انتي اللي فاهمة السياسة صح لوحدي فانتي تبقى غلطانة
بس نعمل ايه فى الكبر يا ربي
والمفروض لو كنتي تعرفي حاجة اسمها سياسية
كنتي عرفتي يعني ايه احترام وجهة النظر التانية حتي لو كانت مخالفة
من غير تعصب او كبر زي ما قولت قبل كده
وعلى فكرة انا بحترم وجهة نظرك جدا
ده طبعا لاني عارفة حدود الادب والاحترام
وعلى فكرة انا بحترم كل وجهات النظر مهما كنت ضدها
وحتي ولو كنا في بعضها غبية شوية
وبجد اسفة اني ناقشك
لاني تعبت نفسي
على الفاضي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمير ‏٢٢



عدد المساهمات : 26
تاريخ التسجيل : 01/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 6:56 pm

انا بس ما كنتش ناوي اتدخل لاني مش عايز اعيد كلام القطة المشاغبة بس ادام انتي طلبتي ‏
انا هرد بس ارد على انهو كلام الانظمة والرئيس وعلماء الكفرة والمسلمين
المهم انا هحاول ارد باختصار ‏
اولا انا مش مع الكاتبة خلاص لاني من فلافل النظام ‏
ثانيا انا مع القطة المشاغبة فى موضوع العلماء يعني احنا ناخد منهم اللي يفيدنا اما ثقافتهم وطريقتهم ‏
فى الحياة فماينفعش لانها مبنية على كفر وضلال ‏
وبالنسبة لطبقات التورتة زي انا مسميها فانا شايف انها بتقسم المجتمع للى طبقات ‏
واحنا متفقين لحد كده بس هي حددت العلاقة بين الطبقات بالطريقة غلظ
ومينفش تتهمي حد بالجاهل او عدم الفهم لانه عيب اولا ‏
ثانيا مش انتي لوحد اللي بتفهمي سياسية ‏
وانا فاهم انتك بتبرزي ثقافتك المختلفة بس مش يعني ان اللي مش معايا يبقي ضدي ‏
وانا شايف ان الموضوع تخطي حدود الادب ‏
وعايز اكدت على موضوع انك بتهممي اللي قدامك بعدم التفه فى الدين والسياسية ‏
احنا كلنا مثقفين وفاهمين بس كل واحد بيفسرها حسب وجهة نظره ‏
وانا مش بدافع عن حد بس حابيت اوضح ليكي ا
لصورة
وانا احييك على ثقافتك مع انها من وجهة نزري غير ومفيدة ‏
لان الانظمة الماركسية بالنسبة مالهيش اي تلاتين لازمة ‏
زاحييكم انتو الاتنين وحاول تمسكس اعصابك يا اميرة ‏
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمير ‏٢٢



عدد المساهمات : 26
تاريخ التسجيل : 01/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 7:25 pm

اتمني من مشرف/ة المنتدي او القسم انه يقفل الموضوع او يمسحه ‏
لان الكلام مابقاش ناقش بقي خانقة بين الاعضاء ‏

فالاحسن يتمسح او يتقفل بدل ما الموضوع يزيد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 7:34 pm

اسمحولى اتدخل فى التوبيك واقول وجهة نظرى لانه اختلاف الرأى لا يفسد للود قضيه كمان انا شايفه ان الاميرة الهجينه تهدى اعصابه اكتر من كده لانه ده مش اسلوب حوار لازم كل واحد يتقبل الرأى والرأى الاخر ومش ممكن ابداا ندى لنفسنا الحق نقول لحد انه مش فاهم او مش عارف لمجرد انه وجهت نظره مختلفه و المفروض نحترم بعض اكتر من كده ..........
وانا اعتقد انه مش غلط انه احنا ناخد من المعلومات والنظريات من الى مش مسلمين بس مش ناخد اى حاجه تخالف الدين زى الاشتراكيه مثلا الى انا وانتى يا اميرة تعبنا فى الكلام عنها انا على فكرة مازلت على رأى وانا ضذ النظام الاشتراكى لانه حرام ... وغير كده انا كمان اعترض على نظام الطبقات الى انتى دايما تصنفى بيها اى حد لانه مفيش حاجه اسمها انك واحد مش فقير او مش مريض يبقى انت من الطبقه البرجوازيه انا اعتقد انه ده كلام غلط ولو عاوزين بجد نطبق شرع ربنا مش بس بالكلام لو كل واحد مسلم طلع الذكاة والصدقه مش هيبقى فى ولا واحد فقير و على فكرة هو ربنا سبحانه وتعالى خلق الناس طبقات ويرزق من يشاء بغير حساب يعنى لازم يبقى فى ناس فقيرة ودى اراده ربنا و المفروض الرضا بقداء الله وقدره وكل انسان يسعى فى حياته ويصبر وله الاجر طبعا انا مع انه احنا نحاول نحسن احوال الناس الفقيرة وكمان ندافع عن حقوقهم ونحس بيهم بالعكس ده الى لازم كل واحد يعمله ...
وتحياتى لكل الى الردود


عدل سابقا من قبل ورود الليل في الخميس 02 يونيو 2011, 8:41 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الخميس 02 يونيو 2011, 7:36 pm

سمير ‏٢٢ كتب:
اتمني من مشرف/ة المنتدي او القسم انه يقفل الموضوع او يمسحه ‏
لان الكلام مابقاش ناقش بقي خانقة بين الاعضاء ‏

فالاحسن يتمسح او يتقفل بدل ما الموضوع يزيد

انا كمان مع رأيك يا سمير الحقيقه الموضوع خرج خاالص عن اسلوب الحوار المتحضر
وسورى انا اضفت الرد بتاعى قبل ما شوفت كلامك واتمنى انا كمان ان الموضوع يتقفل






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الجمعة 03 يونيو 2011, 12:04 am

انا مــــــش عارفة انتوا ليــــــــه مفكرين انى متعصبة وانى انا اللى بدات الحوار بتخطى للحدود الادبية
مع ان يعنى "روان "هى اللى بدات وقالت انى بقول كلام اهبل وعبيط .والله حاجة غريبة لكن متوقعة
وثانيا مين اللى قال انها خناقة بين الاعضاء بل بالعكس احب اوضح ان "رنا" اعز اصحابى وروان اختها وليها مكانة فى قلبى .دا حتى امبارح كانت لسه عاملة فيا مقلب انا ورنا
صح اوعى تنكرى
معلش
يا رنا النظام الاشتراكى غير مخالف للدين لانه بينص على اننا ناخد من الاغنياء للفقرا زى الاسلام ما بيقول
ابوس ايدك مش عاوزة مناقشات
بس احب انى اوضح حاجة بسيطة وهى انى لما امنت بالانظمة الاشتراكية كانت اول صدمة ليا انها مخالفة للدين ولكن بعد ما تعمقت كويس جدا بمساعدة فريقى لقيت انه مبيخالفش الدين واحب اقولك يا رنا ان لو كانت الاشتراكية مخالفة للدين انا عمرى ما كنت هفكر فيها
ودا كلمة حق منى
وبعدين انا لقيت انى المناقشة دى وصلت لطريق مسدود

لكن طبعا انا مش مضايقة لانى بدات فعلا اتدرب على اسلوب الاقناع
مع تحياتى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الجمعة 03 يونيو 2011, 11:13 am

آه نسيت اوضح لكم حاجة وهى
ان ردى كان عنيف على روان لانها تهمتنى بالكفر او على الاقل تهمتنى بانى بردد كلام الكفرة دا بالنسبة لمعتقداتهم الدينيىة وخصوصا لما انا كتبت "ارجو من القدر ان يفغر لى صراحتى المطلقة "
ولقيتها بتقولى دمنا اتحرق من كلام الكفرة ....
على فكرة انا مش كافرة ولا ملحدة ...
واكيد اى كلمة انا بقولها بكون واثقة من صحتها كويس جدا....علشان كده انا مش بردد كلام فى الهوا
واما بالنسبة ل"كارل ماركس" فهو عالم اقتصادى وسياسى كبير قدر يحل المعادلة الصعبة اللى بتقول ليه انت غنى وانا فقير ....ارجو من كل الاعضاء يقرو عنه
وعلى فكرة "كارل ماركس "مش تبع الفكر الصهيونى اوك ...هو يهودى مقولناش حاجة لكن انا لما كتبت عنه كتبت عن فكره السياسى واكيد احنا كمسلمين بنتقبل العلم ده و بنجتهد للوصول الى حقيقة اذا كان العلم دا صح ولا لا
وللمرة ال200 الاشتراكية ليست معارضة لمبادئ الدين الاسلامى
اقعدى مع نفسك كده يا "رنا" وفكرى بهدوء وقوليلى وصلتى لايه
وشكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 20

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الجمعة 03 يونيو 2011, 3:34 pm

الأميرة الهجينة كتب:
آه نسيت اوضح لكم حاجة وهى
ان ردى كان عنيف على روان لانها تهمتنى بالكفر او على الاقل تهمتنى بانى بردد كلام الكفرة دا بالنسبة لمعتقداتهم الدينيىة وخصوصا لما انا كتبت "ارجو من القدر ان يفغر لى صراحتى المطلقة "
ولقيتها بتقولى دمنا اتحرق من كلام الكفرة ....
على فكرة انا مش كافرة ولا ملحدة ...
واكيد اى كلمة انا بقولها بكون واثقة من صحتها كويس جدا....علشان كده انا مش بردد كلام فى الهوا
واما بالنسبة ل"كارل ماركس" فهو عالم اقتصادى وسياسى كبير قدر يحل المعادلة الصعبة اللى بتقول ليه انت غنى وانا فقير ....ارجو من كل الاعضاء يقرو عنه
وعلى فكرة "كارل ماركس "مش تبع الفكر الصهيونى اوك ...هو يهودى مقولناش حاجة لكن انا لما كتبت عنه كتبت عن فكره السياسى واكيد احنا كمسلمين بنتقبل العلم ده و بنجتهد للوصول الى حقيقة اذا كان العلم دا صح ولا لا
وللمرة ال200 الاشتراكية ليست معارضة لمبادئ الدين الاسلامى
اقعدى مع نفسك كده يا "رنا" وفكرى بهدوء وقوليلى وصلتى لايه
وشكرا


لا انتي فهمتي غلط خااااالص لاني انا ماتهمتكيش بالكفر وهاتي دليل على كلامك اني اتهمتك بده
وانا بس بقول انك بنية وجهة نظرك على كلام من كتب الكفرة وبالنسبة ليا الكتب دي كلام في الهوا مش كلامك انتي
بس انا مستغربة انك خدي الموضوع بالحسيسة جدا
وبالنسبة لموضوع القدر هو اسم القدر من اسماء الله الحسني !!
علشان كده انا استغربة من انك بتقولي القدر يعني الله
فايه المشكلة وايوه انا بسمع العبارة دي من الكفره ها
ويابنيي انا ماقولتش عندك لا كافرة ولا ملحدة
فمن المستحيل اقول كده او المح بس اللي بقوله انك بتستشهدي بكلام من اوروبا او الكفرة
فانا بعلق على النظريات بتاعتهم مش انتي
اعذرني اني مش هقدر اقرا كتابه الاحسن ليا اقرا كتاب ينفعني احسن
وعلى فكرة اني تعبه نفسك هقولك بكل بساطة ومن غير ما اقرا الكتاب ده
الغني ربنا انعم عليه بغنه والفقير ربنا هو اللي كتبله كده
وهي دي حكمة ربنا فى الارض ان يكون فى ناس اغنيا وناس فقرا
علشان الناس الاغنيا يطلعوا الزكاة ويتصدقوا على الناس الفقيرا
بس مش محتاج اقرا كتاب وكاتبه يهودي
وانا اؤيد ان الاشتراكية حررررام
وشكرا....
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الجمعة 03 يونيو 2011, 3:40 pm

الأميرة الهجينة كتب:
انا مــــــش عارفة انتوا ليــــــــه مفكرين انى متعصبة وانى انا اللى بدات الحوار بتخطى للحدود الادبية
لالالا مين قال كده بــس .. حد يقدر بردو
مع ان يعنى "روان "هى اللى بدات وقالت انى بقول كلام اهبل وعبيط .والله حاجة غريبة لكن متوقعة
بصى يا قمر انا مينفعش احكم بينكم لانه انتى اعز صحبه ليا فى الكون وانتى عارفه كده كمان علشان روان اختى وبصراحه انتم الاتنين دخلتو فى بعض شمال اوى
وثانيا مين اللى قال انها خناقة بين الاعضاء بل بالعكس احب اوضح ان "رنا" اعز اصحابى وروان اختها وليها مكانة فى قلبى .دا حتى امبارح كانت لسه عاملة فيا مقلب انا ورنا
انا بقى معاكى فى دى ... ااااه متفكرنيش بقى ده انا من ساعتها لحد دلوقتى مش قادره استوعب الى حصل ده ولى الافلام بس شكرااااا اووى يا غاده انك كلمتينى امبارح تو ما بعت ليكى الرساله
صح اوعى تنكرى
انكر ايه بس ده انا وانتى سهرنا مع بعض لحد الساعه 6 الصبح ههههههههههه
معلش
يا رنا النظام الاشتراكى غير مخالف للدين لانه بينص على اننا ناخد من الاغنياء للفقرا زى الاسلام ما بيقول
ابوس ايدك مش عاوزة مناقشات
بس احب انى اوضح حاجة بسيطة وهى انى لما امنت بالانظمة الاشتراكية كانت اول صدمة ليا انها مخالفة للدين ولكن بعد ما تعمقت كويس جدا بمساعدة فريقى لقيت انه مبيخالفش الدين واحب اقولك يا رنا ان لو كانت الاشتراكية مخالفة للدين انا عمرى ما كنت هفكر فيها
ودا كلمة حق منى
بصى يا قمرايه انا من رأى انه انا اعمل توبيك عن الاشتراكيه ونتناقش سوا بموضوعيه بدل ما انا اقول لا وانتى اه وكل واحد يقول الاسباب و يقنع التانى
وبعدين انا لقيت انى المناقشة دى وصلت لطريق مسدود
مش لدرجه دى يعنى ......
لكن طبعا انا مش مضايقة لانى بدات فعلا اتدرب على اسلوب الاقناع
هههههههههه كوويس اتدربى عليا و لو اقنعتينى هتاخدى الدكتوراه هههههههه
مع تحياتى
affraid

وتحياتى ليكى انتى كمااااان يا قمرايه
وانا ان شاء الله هكتب عن الاشتراكيهوهيبقى موضوع مبسط خاالص علشان الكل
ويلا سلااام يا جميل

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الجمعة 03 يونيو 2011, 4:40 pm

تانى يا روان هو ربنا حرم علم الكفرة ؟؟؟ ولو انتى مش عايزة العلم ده فأحسن ليكى متذاكريش المناهج الدراسية لانها بلا فخر من علم الكفرة ...
ومين قال ان الكتب الاقتصادية والاراء والنظريات حرام او مبتنفعش ؟؟؟
وربنا محرمش علينا اننا نجتهد فى علم والاقتصاد ومقلناش هى دى الحياة الغنى هيفضل طول عمره غنى والفقير هيفضل طول عمره فقير او ممكن يتبدل كل واحد مكان التانى...
ولو اتبعنا السياسة اللى انتى بتقولى عليها عمرنا ما هنفكر ولا حتى نتعب نفسنا بدام ربنا قال كده
ربنا سبحانه وتعالى منحنا عقل ومنحنا قشور للعلم وقال اسعى يا ابن ادم....صح ولا ايه؟؟؟
العلماء الكفرة معتقدين ان الحياة مادة وان مفيش قوة الاهيه (وطبعا انا مش هحل دمهم علشان كفرة "لكم دينكم وليا دينى " ولا حتى احتقرهم لان ممكن كتير منهم ياسلموا ...صح ؟؟؟
وبعدين انا عايزة أسالك سؤال يا ترى مين اللى بيفيد البشرية عالم كافر "بعيدا عن معتقاداته الدينية "ولا انسان مسلم جاهل "انا متهمتش المسلمين بالجهل "ها مين اللى بينفع البشرية؟؟؟
انا معاكى ان المسلم بينفع نفسه فالاخرة ...
.....................................................................................................................................
فكرة حلوة يا رنا بس معلش سؤال رخم مين اللى قالك ان الاشتراكية حرام ؟؟؟
على العموم اكيد المناقشة معاكى يا رنا هتكون امتع واحسن بكتيرررررررر
بس ياريت تكون من مصادر موثوق منها ...
وياريت تقومى تذاكرى
سلام يا قمر.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الجمعة 03 يونيو 2011, 5:02 pm

طيب كويس ان الفكرة عجبتك وانا هذاكر شويه وهقوم اكتب التوبيك وهنسقه كويس
و ياستى لمااعمل التوبيك اسألى براحتك بس فى التوبيك
واكييييييييييييييييييييييييييييد طبعا ممتع
اوك ماشى من مصارد موثقه ولا يهمك
هههههههه اوك هذاكر مش تخافى خالص
وسلامى ليكى انتى كمان يا جميل




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الجمعة 03 يونيو 2011, 5:32 pm

أدرب عليكى يا "رنا"
شكلك هتبقـــــــــــى فأر تجارب
هههههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 20

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الجمعة 03 يونيو 2011, 5:40 pm

على فكرة يا غادة انا مش هرد
لانك بتزعلي بسرررررررعة بتاخدي الموضوع بحسيسة اوي
وكمان على محمل شخصي
فانا هستني لما ارجع مصر
هقطعك
هههههههههههههههههه
بس على فكرة انا الحوار معاي مش صعب
بالعكس ممتع ولذيذ ورائع
هههههههههههههههه
بس كلامك فى النظريات والطبقات ما بحبوش
بس كنت عايزة اقولك اني مش هقدر ارد لاني هبدا المذاكرة بردوا
شكلك هصقتني
هههههههههههههههههههه
والى اللقاء ان شاء الله
فيس تو فيس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح   الجمعة 03 يونيو 2011, 5:56 pm

يا نهار ابيض انا مزعلتش خالص بس خفت على زعلك يا قمر
وعلى العموم انا مستنياكى يا عسل لما تيجى علشان افرمطلك دماغك Laughing
وبعدين انا حسيت ان فى بعض الاعضاء بيوقعو ما بينا
على فكرة يا جماعة دى طريقة مناقشتى انا وروان ههههههههههه pirat
برافو عليكى بتذاكرى مش زى اختك
مع تحياتى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
الخلاصة هى 0 0 0 لا تصالح
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية :: المنتدى الثقافى والاجتماعى-
انتقل الى: