مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية
أنت غير مسجل لديناللتسجيل إضغط .....هنـــالاتنسونا من صالح دعائكم ....رضا منتصر

مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية

منتدى تعليمى تربوى ثقافى يسعى لنشر ثقافة الجودة
 
الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورالتسجيلدخولمجلة الريفيةبحـثس .و .جاليوميةالأعضاءالمجموعات
رمضان كريم وعام دراسى سعيد
دعوة لجميع اعضاء المجتمع المحلىلمشاركة المدرسة 
لتحقيق الجودة والاعتماد التربوى
              ( قائدفريق المشاركة المجتمعية// رضامنتصر)

      

      

      

   

يسعد المدرسة ان تعلن عن فتح المكتبة للاطلاع والاستعارة
ومعامل الحاسب للتدريب لجميع الفئات من ابناءالقرية
ويسعدنا الاعلان عن قرب اعادة افتتاح المنتدى الاجتماعى
 بعد انتهاء اعمال الصيانة اعتبارا من اول مايو 2010
برجاء سرعة الاشتراك اوسداد الاشتراكات للاعضاء القدامى

المواضيع الأخيرة
رؤية المدرسة

نتطلع أن تكون المدرسة رائدة متميزة محفزة للتعليم والتعلم ، سمتها التميز والإبداع ، غايتها متعلم مؤهل فعال منتمى لدينه ووطنه في ظل مشاركة مجتمعية فعالة.

رسالة المدرسة

تلتزم المدرسة بتحقيق الرؤية عن طريق :-

1- جعل المعلمين بالمدرسة ذوى خبرة مهنية مستدامة ومتطورة .

2- استخدام التكنولوجيا في العملية التعليمية ( التعلم النشط ).

3- تشجيع المتعلم على الإبداع والابتكار والتميز.

4- بث روح الولاء والانتماء للوطن.

5- أن يكون هناك تواصل بين المدرسة والمجتمع والمجتمع و المدرسة      ( المشاركة المجتمعية ).


شاطر | 
 

 الاشتراكية (المفهوم الكامل)

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 4:56 pm

طبقا لطلب "رنا"انا حبيت اقدم ليكم موضوع عن الاشتراكية ...
وعلى فكرة انا لخصت بشكل فظيع وأكيد طبعا انا لغيت بعض المعلومات اللى مش هتفدنى فى نقاشى
المهم الاشتراكية socialism نظام اقتصادي اجتماعي يقوم على الملكية الاجتماعية لوسائل الإنتاج الأساسية، من أجل تلبية حاجات المجتمع على الوجه الأمثل. والقاعدة الاقتصادية الأساسية في هذا النظام هي إلغاء التقسيم الطبقي في المجتمع وإلغاء استغلال الإنسان للإنسان، بهدف تحقيق العدل والمساواة بين أفراد المجتمع. وقد تعددت المذاهب والنظريات التي تناولت الفكر الاشتراكي، إلا أن النظرية الماركسية اللينينية وحدها هي التي نقلت هذا الفكر إلى الواقع وكانت الأساس الذي قامت عليه أنظمة اشتراكية سادت بلداناً عدة في القرن العشرين، ولذلك فإن البحث في أسس النظام الاشتراكي ومرتكزاته يعني في جوهره نظرة الماركسية ـ اللينينية إلى هذا الموضوع.

تتعارض الاشتراكية تعارضاً جذرياً مع الرأسمالية. لأن القضاء على الملكية الخاصة لوسائل الإنتاج واستبدال الملكية الاجتماعية بها يؤدي إلى تغيير البنية الاقتصادية والاجتماعية والسياسية للمجتمع. وبعد أن كان هدف الإنتاج في النظام الرأسمالي تحقيق الربح لمالكي وسائل الإنتاج باستغلال الطبقة العاملة والكادحين، يصبح هدف الإنتاج في النظام الاشتراكي تلبية حاجات أعضاء المجتمع المادية والروحية، ووضع حد للاستغلال. ويفرض هذا النظام واجب العمل على الجميع لأن «من لا يعمل لا يأكل». وبذلك يتحول المجتمع من مجتمع متناحر إلى مجتمع يوحد مصالح المنتجين والعاملين.....
اما بالنسبة للسمات العامة للنظام الاشتراكى:
يعد الاشتراكية نظام متكامل اقتصادياً واجتماعياً وسياسياً، يهدف إلى تحقيق العدالة في المجتمع، وتوفير فرص العمل لأفراده من دون استغلال، ويقوم على الملكية الاجتماعية لوسائل الإنتاج.

ففي المجال الاقتصادي لا يتحقق أسلوب الإنتاج الاشتراكي إلا عندما تصبح وسائل الإنتاج ملكاً للمجتمع بأسره أي ملكاً للدولة والتعاونيات، ويكون هدف الإنتاج تلبية الحد الأقصى من حاجات أعضاء المجتمع المادية والروحية. ويكون العمل مفروضاً على الجميع ومتوافراً للقادرين عليه. ويتم الإنتاج في هذا النظام وفق خطط تضعها الدولة وتشرف على تنفيذها، ويتم توزيع الناتج وفقاً لقانون التوزيع الاشتراكي لكل بحسب حجم عمله ونوعيته.

وفي المجال الاجتماعي ينعدم في النظام الاشتراكي الصراع الطبقي في المجتمع وتزول بزوال هذا الصراع الخلافات بين الأمم والشعوب، ويغدو القانون الضابط لحياة المجتمع عناية الجميع بخير كل فرد وعناية كل فرد بخير الجميع. بيد أنه لا يمكن في مرحلة بناء الاشتراكية تحقيق المساواة الاجتماعية لأن العمل يظل مقسوماً إلى عمل ذهني وعمل جسدي، إلى عمل صناعي وعمل زراعي، وهذه الأحوال تتسبب في بقاء عدم التجانس في المجتمع على الصعيد الاجتماعي وبقاء بعض طبقات المجتمع، كالعمال والفلاحين، وفئات أخرى لا تؤلف طبقة خاصة كالمثقفين. ويؤدي ذلك إلى استمرار ظهور بعض التناقضات التي لا تحمل طابع التناحر، ويمكن حلها في إطار النظام الاشتراكي في عملية التطور المستمرة.

وأما في المجال السياسي فيفرض النظام الاشتراكي أن تكون السلطة السياسية في يد المنتجين والشغيلة وعلى رأسهم الطبقة العاملة، مع وجود حزب طليعي يقود الدولة والمجتمع. ويتم حل القضايا الاجتماعية الأساسية بمشاركة جماهيرية وديمقراطية واسعة توفرها المنظمات الشعبية. ويمكن استناداً إلى ما سبق تحديد السمات التي يوصف بها المجتمع الاشتراكي على النحو التالي:

ـ وجود قوى منتجة فاعلة، وعلم متطور، وثقافة طليعية، مع استمرار ارتفاع مستوى المعيشة في المجتمع، وتوافر الأحوال الملائمة لتطوير حياة الفرد من جميع النواحي.

ـ وجود علاقات إنتاج اشتراكية، تحقق التقارب بين جميع الطبقات والشرائح الاجتماعية المنتجة، وتحقق المساواة الفعلية بين جميع الأمم والشعوب وتدفعها إلى التعاون فيما بينها.

ـ وجود تنظيم رفيع المستوى وإخلاص ووعي سام لدى الشغيلة للقضايا الوطنية والأممية.

ـ سيادة القانون في المجتمع وبين الدول.

ـ توافر الديمقراطية الشعبية باشتراك الفئات المنتجة في إدارة دفة الدولة. والجمع بين حقوق المواطنين وحرياتهم الفعلية وبين واجباتهم ومسؤولياتهم أمام المجتمع.

وإن عدم توافر هذه السمات كلها أو بعضها يعرقل تطور المجتمع الاشتراكي بطبيعة الحال وقد يهدد بزواله أحياناً، والتجربة التاريخية تؤكد ذلك.

لسه بدرى متزهقوش من دلوقتى ...
دلوقتى القانون الاقتصادى للنظام الاشتراكى::
تسير الحياة الاقتصادية في أي مجتمع وفقاً لقوانين محددة، وليس بحسب رغبة الأفراد في المجتمع. ولقوانين الحياة الاقتصادية والنشاط الاقتصادي طابع موضوعي، يبدو جلياً في العلاقة بين الظواهر. وعليه فإن النظام الاقتصادي في المجتمع تحدده علاقات الإنتاج، أي العلاقات بين الناس في مجال إنتاج الخيرات المادية وتوزيعها وتبادلها واستهلاكها. أما أساس النظام الاقتصادي فهو شكل معين من أشكال ملكية وسائل الإنتاج يحدد العلاقات الاقتصادية المتبادلة بين الطبقات والفئات الاجتماعية. كذلك فإن النظام الاقتصادي يرتبط بمستوى التطور الاجتماعي، ويحدد التشكيلة الاجتماعية الاقتصادية التي توفر تفاعل مستوى الإنتاج مع البناء الفوقي السياسي والحقوقي. فالملكية الاجتماعية لوسائل الإنتاج تؤلف أساس الاشتراكية الاقتصادي. وأما القاعدة المادية والتقنية للاشتراكية فهي الصناعة الثقيلة والمتطورة، مع هيمنة العمل الآلي على جميع فروع الاقتصاد الوطني.

والاشتراكية بتبنيها الملكية الاجتماعية لوسائل الإنتاج، تجمع الاقتصاد الوطني في وحدة متكاملة. ويغدو تطور الاقتصاد الوطني بمجمله في دائرة النشاط الواعي والهادف، شأنه شأن الإنتاج في إطار كل مؤسسة على حدة.

وفي المجتمع الاشتراكي يعي الناس القوانين الاقتصادية الموضوعية، ويملكون زمامها ويستخدمونها في ممارسة البناء الاقتصادي، لما فيه خير المجتمع بأسره.

يبرز القانون الاقتصادي الأساسي للاشتراكية خصائص أسلوب الإنتاج الاشتراكي التي تختلف اختلافاً جوهرياً عن الأشكال التاريخية لأساليب الإنتاج التي كانت قبل ظهور الاشتراكية. ولئن كان قانون الربح هو القانون الاقتصادي الأساسي للرأسمالية فإن الرفاه الشامل، وتحقيق مبدأ تلبية احتياجات الأفراد المتزايدة وإشباعها وتطوير شخصية الفرد تؤلف بمجموعها القانون الاقتصادي الأساسي للاشتراكية. وهذا يعني اندماجاً مباشراً بين المنتجين ووسائل الإنتاج، بحيث ينتفي وجود مجموعة من الأفراد تحتكر وسائل الإنتاج الأساسية، ويصبح للقوى المنتجة طبيعة اجتماعية يستفاد منها لزيادة إنتاجية العمل ورفع مستوى معيشة أفراد المجتمع. وعندما يسعى المجتمع إلى إشباع حاجات الأفراد المادية والمعنوية فإن مصالح المجتمع تؤلف في النتيجة، مع مصالح الأفراد، وحدة متكاملة، لأن رفع مستوى الفرد يزيد في إسهامه في الإنتاج الاجتماعي. وهذا يعني وحدة المصالح الاجتماعية والفردية، الأمر الذي يحول العمل إلى نشاط إبداعي. وتحل المباريات الاشتراكية بين المنتجين في المجتمع الاشتراكي محل التنافس والمضاربة بين العمال في سوق العمل. ثم إن إدخال المكننة وتحسين شروط العمل وتحقيق المساواة في العمل توفر جميعها الشروط المادية لتحويل العمل إلى نشاط إبداعي، وتحويل عملية إشباع الحاجات في المجتمع الاشتراكي إلى مسألة اجتماعية تقع على عاتق المجتمع بكامله.

إن حاجات الأفراد لا تقتصر على حاجاتهم الفيزيولوجية المعيشية فحسب، وإنما تشمل كذلك حاجاتهم المعنوية والثقافية والاجتماعية لأن الفرد كائن اجتماعي. وإن وحدة الحاجات المادية والمعنوية تنجم عن الوحدة العضوية التي تربط ما بين الفرد والمجتمع. ولما كان الفرد في المجتمع الاشتراكي منتجاً ومستهلكاً، فإن حاجاته لا تقتصر على إنتاج وسائل الاستهلاك، وإنما تتطلب زيادة وسائل الإنتاج وتطويرها أيضاً. كذلك لا تبقى الحاجات الإنسانية ثابتة، بل هي في تطور مستمر، ولهذا يبقى مفهوم الإشباع الكامل للحاجات الإنسانية مفهوماً نسبياً. ويشترط لتحقيق الإشباع الكامل تنمية الإنتاج وتبني سياسة اقتصادية مناسبة. ثم إن مستوى إشباع الحاجات مرتبط بمستوى تطور القوى المنتجة. ومن الممكن تلخيص ذلك بالقول: إن المجتمع الاشتراكي المنظم والواعي والهادف يستطيع أن يوجه الإنتاج والتوزيع لإشباع الحاجات الاجتماعية والفردية وفقاً لسلم أولويات تحدده وفرة الموارد المتاحة، كذلك فإن المجتمع الاشتراكي يعنى بالدرجة الأولى بتوفير الحاجات الأساسية لكل أعضائه مثل الغذاء والمسكن والتعليم والخدمات الصحية، ومن ثم تزداد قائمة الاحتياجات التي يسعى إلى إشباعها مع زيادة الإمكانات المتوافرة، والهدف الأساسي للإنتاج الاشتراكي هو الوفاء باحتياجات المنتجين والشعب بكامله. ويقول أنغلز في هذا المعنى: « إن الاشتراكية تتيح إمكان توفير الشروط المادية الكافية لمعيشة كل أعضاء المجتمع وتحسينها يوماً بعد يوم، وتحقيق التنمية الكاملة الحرة، وتلبية احتياجات أعضاء المجتمع المادية والمعنوية عن طريق الإنتاج الاجتماعي».

تترسخ أسس الاقتصاد الاشتراكي في مرحلة الانتقال من الرأسمالية إلى الاشتراكية ببناء قاعدة صناعية اشتراكية، وتطوير الزراعة ونقلها من الفردية إلى الجماعية عن طريق المزارع التعاونية ومزارع الدولة، وإلغاء كل احتمال لحدوث الاستغلال، وإزالة علاقات التنافس والمزاحمة وعلاقات السوق العفوية، وترسيخ الملكية الاجتماعية لوسائل الإنتاج.

ولما كان الاقتصاد الاشتراكي أساس الحياة في المجتمع الاشتراكي، فإنه يشترط تطور كل الميادين الأخرى (السياسي، والاجتماعي، والثقافي). وتسهم الدولة في جعل العمل الحاجة الحيوية الأولى لكل مواطن عندما تتحقق المصلحة المادية والمعنوية للمنتجين في جني ثمار الإنتاج. وتتحقق هذه المصلحة عن طريق تطبيق المبدأ الاشتراكي لتوزيع الخيرات المادية بحسب كمية العمل المبذول ونوعيته.

إن عدم نجاح المجتمع الاشتراكي، لأي سبب كان، في تحقيق مضمون القانون الاقتصادي الأساسي للاشتراكية بما يضمن تلبية حاجات أفراد المجتمع المتزايدة وإشباعها ورفع مستوى معيشتهم في كل المجالات من شأنه أن ينعكس سلباً على إنتاجية العمل، ويقود إلى تقهقر الإنتاج الاجتماعي. ويُعد عدم تطبيق قانون التوزيع الاشتراكي للخيرات المادية «لكل بحسب حجم عمله ونوعيته» العامل الرئيسي في عرقلة تطور المجتمع الاشتراكي وتهديم قوته المحركة الرئيسة

كده كفاية اووى للجزء الاول ..
استنونى شوية على بال ما اظبط الباقى...

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 5:06 pm

ودلوقتــــــــــــــى مع آليه عمل الاقتصاد الاشتراكى:::
إن النشاط الاقتصادي في النظام الاشتراكي لا يحكمه اقتصاد السوق ونزعة الربح الفردي، بل تتحكم فيه أساساً خطة اقتصادية تهدف إلى تلبية حاجات المجتمع المتزايدة التي تعبر عن أهدافه ورغباته. ويعد الربح في الاقتصاد الاشتراكي وسيلة أكثر منه غاية. وتكون السوق في إطار التخطيط وسيلة فعالة وخادمة للاقتصاد، بدل أن تكون سيدة متحكمة فيه كما في النظام الرأسمالي.

الملكية الاجتماعية لوسائل الإنتاج: تؤلف الملكية الاجتماعية لوسائل الإنتاج الأساس الاقتصادي للنظام الاشتراكي. وهذا يعني أن جميع أعضاء المجتمع متساوون فيما بينهم حيال وسائل الإنتاج، ومالكون لها بالقدر نفسه. أي إن معظم الموارد الطبيعية ورأس المال هي ملك للشعب، ويشمل ذلك الأرض والصناعات والمصارف وقطاع المال والتجارة بنوعيها الداخلية والخارجية. بيد أن الملكية الاجتماعية في ظل النظام الاشتراكي لا تنفي وجود الملكية الشخصية للمواطنين. وتشمل هذه الملكية الشخصية سلع الاستعمال والاستهلاك الشخصي. ولكن لا يجوز استخدام الأموال التي يملكها المواطن ملكية شخصية من أجل استغلال الآخرين أو الحصول على مدخولات غير ناجمة عن العمل.

تخطيط الاقتصاد الوطني: يتطور الاقتصاد الوطني في الدول الاشتراكية تطوراً مرسوماً. وإن تخطيط الاقتصاد الوطني وظيفة اقتصادية فائقة الأهمية من وظائف الدولة الاشتراكية، وترتكز إدارة الاقتصاد الوطني المخطط على أساس علمي يستند إلى القوانين الاقتصادية الموضوعية. ومبادئ التخطيط الاشتراكي للاقتصاد الوطني موجودة في مؤلفات لينين وفي وثائق الأحزاب الشيوعية والعمالية في الدول الاشتراكية كافة. وتناط عملية التخطيط عادة بهيئة تخطيط في كل دولة. وأما المحرك الأساسي للنشاط الاقتصادي فهي الأهداف العريضة التي يضعها الحزب الذي يقود الدولة والمجتمع.

والتخطيط في الدول الاشتراكية يعني تنظيم النشاط المتعلق بعملية الإنتاج والتبادل والتوزيع والاستهلاك. أي تنظيم النشاط الإنتاجي الذي يقوم به أناس أحرار وينفذونه بوسائل الإنتاج الاشتراكية، وهدفه تلبية حاجات الأفراد والمجتمع المتزايدة باستمرار. وهذه الطريقة في إدارة عملية تجديد الإنتاج الاجتماعي الموسع إدارة واعية هي من سمات النظام الاشتراكي.

قانون التوزيع «لكل بحسب حجم عمله ونوعيته»: يتم توزيع الخيرات المادية التي ينتجها المجتمع الاشتراكي بحسب كمية العمل المبذول ونوعيته، فالذي يعطي بعمله أكثر من غيره ينال من الخيرات المادية أكثر من غيره. وبذلك تلغى الدخول الناجمة عن الملكية «الإيجار والفائدة والربح»، ويعتمد توزيع الدخل على أساس كمية العمل المبذول ونوعيته. ويقوم إلى جانب الاستهلاك الخاص نظام جديد للاستهلاك الاجتماعي والخدمات التي تقدمها الدولة للمواطنين مجاناً.

إن الإخلال في تطبيق قانون التوزيع الاشتراكي من شأنه أن يعرقل النمو الاقتصادي من جهة ويوجد تناقضاً بين الأفراد والمجموعات من جهة ثانية، فيكسب البعض من المجتمع أكثر مما يقدم، في حين يحصل البعض الآخر على أقل مما يستحق. وتعود ظاهرة استغلال البعض للبعض الآخر في مظهر جديد غير مرتبط بملكية وسائل الإنتاج، ويؤدي ذلك إلى إضعاف آلية النشاط الاقتصادي في المجتمع ويهدد وجوده.


دور الطبقة العاملة في عملية التحويل الاشتراكي::
احتلت مسائل النضال الطبقي موقعاً مهماً في مبادئ الاشتراكية العلمية. وأكد ماركس وأنغلز دور الطبقة العاملة الثوري في عملية التحويل الاشتراكي، ومن أهم العوامل التي تحدد هذا الدور كون الطبقة العاملة هي القوة المنتجة الرئيسة في المجتمع، وهي أكثر الطبقات معاناة من الاستغلال في المجتمع البرجوازي. والطبقة الوحيدة صاحبة المصلحة في استبدال الملكية الاجتماعية بالملكية الخاصة لوسائل الإنتاج، وهي كذلك أرقى طبقات المجتمع تنظيماً، لارتباط عملها في مؤسسات الإنتاج وتعودها الطاعة والانضباط ورص الصفوف، وهي أكثر فئات المجتمع تقبلاً لأفكار الاشتراكية العلمية، وأكثرها تقدماً وثورية، لأنها تبقى دائماً على اتصال بأحدث منجزات العلم والتقنية التي تتعلق بتحديث وسائل الإنتاج وتطويرها. وبتعميق التحالف بين الطبقة العاملة والفلاحين الكادحين، والمثقفين والمستخدمين والشغيلة كافة، تستطيع الطبقة العاملة أن تحرر المجتمع بكامله من الاستغلال.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 5:16 pm

ودلوقتى الجزء الثالث واللى بيتكلم عن المرحلة الانتقالية ...الصراحة امتع جزء..
المهـــــــــــــــــــــم
المرحلة الانتقاليةإن مرحلة التحول من المجتمع الرأسمالي إلى المجتمع الاشتراكي وبناء الاشتراكية هي مرحلة انتقالية وضرورية، لأن علاقات الإنتاج في النظام الاشتراكي والملكية الاجتماعية لوسائل الإنتاج لا يمكن أن تولد في أحشاء النظام الرأسمالي. ولا تنشأ في هذا النظام إلا مقدمات للاشتراكية، وبذلك تكون المرحلة الانتقالية جسراً لحل المهمات الأساسية للانتقال من الرأسمالية إلى الاشتراكية، وأبرزها: تصفية علاقات الإنتاج الرأسمالية، والاستعاضة عنها بعلاقات اشتراكية، وتصفية الطبقات المستغلة، وإلغاء استغلال الإنسان للإنسان وكل الأسباب التي تولده، وبناء القاعدة الاشتراكية المادية والتقنية بإقامة صناعة متطورة، واستخدام التقنية العالية، والتغلب على تعدد الأنماط في الاقتصاد الوطني، وتحويل الإنتاج الحرفي الصغير تدريجياً إلى إنتاج اشتراكي تعاوني كبير، وإقامة التعاونيات الزراعية، وتعميم الثورة الثقافية بما ينسجم ومبادئ الاشتراكية. وفي مرحلة التحول هذه لا تكون الاشتراكية قد اكتملت بناء، بل تكون قيد البناء، وتكون الرأسمالية في مرحلة التصفية ولم تتم تصفيتها نهائياً. وتبدأ المرحلة الانتقالية لحظة انتصار الثورة الاشتراكية وقيام ديكتاتورية البروليتارية، وتستمر حتى يتم بناء الاشتراكية.
تمام كده


ودلوقتى مع

منظومة الدول الاشتراكيةطبق النظام الاشتراكي أول ما طبق في الاتحاد السوفييتي السابق بعد انتصار ثورة أكتوبر الاشتراكية عام 1917. وبعد أقل من ثلاثين عاماً على انتصار تلك الثورة انتشر النظام الاشتراكي في عدد من دول العالم، ولاسيما في أوربة الشرقية في أعقاب الحرب العالمية الثانية وفي ضوء نتائجها وما تمخضت عنه. وبذلك ظهرت إلى الوجود المنظومة الاشتراكية العالمية، وصار لمجموعة الدول الاشتراكية دور مهم في الحياة الاقتصادية والسياسية والاجتماعية في مستوى العالم حتى عام 1985. وتجدر الإشارة هنا إلى أن تكوّن المنظومة الاشتراكية تم نتيجة الوجود العسكري السوفييتي في أقطار أوربة الشرقية، وليس بسبب تطور القوى المنتجة وبلوغها مستوى متقدماً أصبح معه التحول إلى الاشتراكية ضرورة موضوعية.

وكانت الروابط والعلاقات بين مجموعة الدول الاشتراكية تمثل تعاوناً اجتماعياً واقتصادياً وسياسياً بين شعوب مستقلة ذات سيادة تسلك طريق الاشتراكية والشيوعية، ولها مصالح وأهداف مشتركة على أساس من التضامن الاشتراكي العالمي. وكانت تلك الروابط تمثل نوعاً جديداً من العلاقات الاقتصادية العالمية يهدف إلى تصفية الاستغلال بجميع أشكاله ومظاهره سواء أكان ذلك في النطاق الوطني أم العالمي.

وتضم هذه المنظومة مجموعة دول مستقلة يربط فيما بينها التقسيم العالمي الاشتراكي للعمل. لأن الأساس الاقتصادي الواحد، والأهداف الواحدة للإنتاج الاجتماعي يوفران إمكان تنسيق الخطط الاقتصادية بين الدول الاشتراكية والشروط المواتية لتوازن مستويات تطورها الاقتصادي، ويعززان التعاون الاقتصادي وزيادة التقارب فيما بينهما والعمل على تسريع وتائر التطور الاقتصادي فيها. أما أهم أشكال هذا التعاون الاقتصادي بين الدول الاشتراكية فهي:

ـ تنسيق خطط الاقتصاد الوطني.

ـ التخصص في الإنتاج الصناعي والزراعي وتبادل الخبرات والمعارف.

ـ استخدام الحساب الاقتصادي في العلاقات الاقتصادية وتحديد الأسعار.

ـ بناء المشروعات المشتركة والأشكال الجديدة لتخصص الإنتاج.

ـ التعاون العلمي ـ التقني وتنسيق البحوث العلمية.

ـ التبادل التجاري والمساعدة المتبادلة.

وقد كان تنسيق خطط الاقتصاد الوطني بين دول المنظومة الاشتراكية يتم عملياً عن طريق مجلس المساعدة الاقتصادية المتبادلة (كوميكون) الذي تأسس في عام 1949م. وكان يضم في عضويته كلا ًمن بلغارية، وهنغارية، وألمانية الديمقراطية (سابقاً)، وبولندة، ورومانية، وتشيكوسلوفاكية (سابقاً) والاتحاد السوفييتي (سابقاً)، ومنغولية. وكان الكوميكون منظمة مفتوحة أمام الدول الأخرى التي ترغب في الانضمام إليه والتي تشاطره أهدافه ومبادئه. وكانت قرارات المجلس وتوصياته لا تتخذ إلا بموافقة الدول الأعضاء جميعاً، ولا تطبق على الدول التي تبدي عدم اهتمام بالقضية المعنية، وكان للمجلس لجان دائمة هدفها تنسيق الخطط الإنتاجية بحسب فروعه

خلاص معلش آخر حاجة::

دول العالم الثالث والاشتراكيةلم يكن في إمكان شعوب الدول النامية أن تتخلص من النظام الاستعماري القديم وتظفر بالاستقلال السياسي من دون نهضة ثورية وإيمان قوي يستحوذ على أكثر جماهيرها. وبعد حصول هذه الدول على الاستقلال ظهر التناقض بين جماهير الكادحين والبرجوازية الوطنية المتسلطة والمستغلة. وكان لا بد من توافر طليعة تقود نضال تلك الجماهير الكادحة لتحريرها من تسلط البرجوازية، أي أن يحل النظام الاشتراكي محل نظام الاستغلال الطبقي.

ولا شك في أن ميل شعوب الدول النامية إلى الاشتراكية نابع من الذات، لأنها عانت شكلاً من أشكال الاضطهاد والاستغلال في ظل الإقطاع، وكان الإقطاع قد تأصل في هذه الدول بسبب أحوال الحياة التي تعتمد على الزراعة والاقتصاد الطبيعي، وكان ارتباط الفلاح بالأرض بوجه أو بآخر مصدر الاستغلال الإقطاعي، لذلك كان السعي إلى تبني برامج تهدف إلى تغيير الأسس الحقوقية للملكيات غير المنقولة في هذه الدول لكي تقضي على الاستغلال الناجم عن الملكية الإقطاعية للأرض.

كذلك عانت مجموعة الدول النامية مشاكل اقتصادية واجتماعية كانت تتفاوت درجتها من دولة إلى أخرى، كما كان لهذه الدول طموحات مستقبلية مشتركة تتمثل في تحقيق تنمية شاملة، والقضاء على التخلف والتبعية. أي إن تنوع الأهداف الاقتصادية ـ الاجتماعية واختلاف الطبيعة الطبقية للمؤسسات التي تولت حل هذه المشكلات، وتباين مستوى القوى المنتجة وشكل علاقات الإنتاج السائدة ووظيفتها في كل دولة، هي التي كانت تحدد طبيعة المهمات في كل مرحلة باتجاه الأهداف التنموية لغالبية شعوب هذه الدول.

وقد وضع عدد كبير من البلدان التي تحررت من التبعية الاستعمارية نصب عينيه مهمة بناء مجتمع اشتراكي. وحاولت هذه البلدان تجنب سبيل التطور الرأسمالي واتباع الطريق التي سبق أن سارت عليها البلدان الغربية، أي إنها، بتعبير آخر، رغبت في تحقيق مهمة الانتقال إلى الاشتراكية من دون المرور بالرأسمالية. ويعتقد أنصار الاشتراكية العلمية أن ذلك ممكن بل وضروري أيضاً، ونتيجة للاجتهادات المستندة إلى قاعدة الماركسية اللينينية ظهرت نماذج خاصة انتهجتها بعض النظم الاشتراكية، وخاصة في الصين ويوغسلافية وكوبة وبعض البلدان الأخرى، أخذت في الحسبان خصوصية التكوين الاجتماعي والطبقي ودرجة التطور الاجتماعي والاقتصادي فيها، واعتمدت معطيات موضوعية في بناء تجربتها القومية والوطنية الخاصة.

وثمة قوى سياسية فاعلة في الدول النامية تؤمن بالاشتراكية لاعتقادها بأنها تضمن لشعوبها نمواً مطرداً، وتزايداً مستمراً في الإنتاج المادي والمعنوي، وتآخياً وثيقاً بين أفراد المجتمع. فإذا استثنيت الأحزاب الماركسية اللينينية الموجودة في أكثر الدول النامية، فثمة أحزاب وطنية وقومية كثيرة تؤمن بالاشتراكية، وتعدّها هدفاً رئيساً من أهدافها تسعى لتحقيقه. ومن ذلك على سبيل المثال ما ورد في المادة الرابعة من دستور «حزب البعث العربي الاشتراكي» التي نصت على أنه حزب «اشتراكي يؤمن بأن الاشتراكية ضرورة منبعثة من صميم القومية العربية، لأنها النظام الأمثل الذي يسمح للشعب العربي بتحقيق إمكاناته وتفتح عبقريته على أكمل وجه، فيضمن للأمة نمواً مطرداً في إنتاجها المعنوي والمادي وتآخياً وثيقاً بين أفرادها».

إن التحويل الاشتراكي من وجهة نظر المنظمات والأحزاب والفئات والقوى السياسية التقدمية في الدول النامية، يعني من حيث المبدأ:

ـ تحويل ملكية وسائل الإنتاج الخاصة إلى ملكية اجتماعية.

ـ إلغاء استغلال الإنسان لأخيه الإنسان.

ـ تعميق المضمون الديمقراطي للاشتراكية.

ـ تربية المواطن تربية اشتراكية وعلمية تخلصه من الأطر والتقاليد الاجتماعية المتخلفة.

ـ تحقيق تنمية شاملة، والقضاء على أسباب التخلف ومظاهره القائمة.

وهذا يعني إقامة نظام اجتماعي جديد يوفر أحوالاً موضوعية، اقتصادية واجتماعية وفكرية وسياسية جديدة تعتق الإنسان من جميع أشكال الاستغلال.

إن التعمق في دراسة نظرية الاشتراكية العلمية، ولاسيما ما يتعلق بإمكان تطبيقها في الواقع، يساعد في تسريع التقدم الاجتماعي ـ الاقتصادي، وإحراز النجاحات على طريق التطور اللارأسمالي في الدول النامية. ومن الضروري تطوير طاقات الجماهير وإمكاناتها ومبادراتها، واشتراك الشعب في حل جميع قضايا الحياة الاجتماعية، كذلك يجب أن يشمل برنامج التحولات الاجتماعية في البلدان النامية إجراءات اقتصادية وسياسية معينة، ولاسيما في مجال تطبيق الإصلاح الزراعي والقضاء على العلاقات الإقطاعية، وإنشاء القطاع العام، وإيجاد جو من التعاون مع القطاع الخاص، وتطوير الديمقراطية، والعمل على رفع مستوى معيشة الجماهير الكادحة مادياً وثقافياً. وإن تطبيق مثل هذا البرنامج يدفع البلدان النامية في طريق التحولات الاشتراكية تدريجياً وبحسب الضرورة الموضوعية اقتصادياً واجتماعياً


على فكرة لسه فى جزء رابع
بس شوية وهيجهز...

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الجنرال كريم

avatar

عدد المساهمات : 73
تاريخ التسجيل : 20/03/2010

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 5:32 pm

بقي بالله عليكي انتي كده لخصتي امال لو مالخصتيش حاجه كان ايه اللي حاصل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 5:56 pm

غاااااده كفايه انا تعبت من القرايه وعنيا وجعتنى اووى Shocked وبعدين انا قريتهم قبل كده ...
والى هيقرأ موضوعى و يقرأ ده فى النهايه نفس الفكرة العامه و نفس المنظومه وطريقه عملها
انا لما كتبت الموضوعه لخصته فى المميزات والعيون وكل واحده فيهم لخصتها زى اسأله واجابات اتصور كده اسهل من كل ده وزى ما قولت فى النهايه النتيجه واحده Very Happy ...
بس فعلا يا كريم الموضوع طووويل اووى بس هو ده المفهوم الكااامل للاشتراكى والى نفس الملخص بتاعى .....
وتحياتى ليكى يا غاده ولطولت بالك انا لو كنت مكانك كنت اتشليت من زمان ههههههه واتمنى تردى على ردودى الى فى موضوع النظام الاشتراكى
مع سلاامى ليكى يا قمرايه




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 6:11 pm

يا "رنا"حرام عليكى بقى الموضوعين زى بعض ...
دا انا لخصت ومفيش حد ممكن يصدق !!!!!
الاشتراكية دى كتب ومجلدات وآراء ونظريات وفكر اجيال...
ومهما كتبت لازم تكون كتيتى ناقصة ...
وعنيا ج ـارى الرد
ومرسى ليكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمير ‏٢٢



عدد المساهمات : 26
تاريخ التسجيل : 01/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 6:19 pm

على فكرة مش بكتر كلمات الموضوع ‏
واظن ان موضوع الاشتركية باختصار من ورود الليل ‏
يعني معلش احنا مش هنحضر دكتوراه فى الاشتراكية ‏
وممكن محدش يفهم من الموضوع ده حاجة ‏
ومانستفدش منه فى حاجة الا اننا نعرف انك موسوعة ‏
شاملة ومفصلة بالتفصيل الملل
فقص والكوبي اللي شغال على بطال ده مش كويس ‏
بس الاختصار افيد واحسن ‏
وتسلم الايادي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 6:38 pm

يمكن بس انا يهمنى طبعا كل كلمة انا كتبتها لرنا انها تعرفها...
وأكيد انا بعمل كوبى وباست زى رنا بالظبط وكل واحد وطريقته
وبعدين انا اعتمدت انكو هتفهموا الموضوع بتاع رنا ...
ولكن انا كاتبت الموضوع لرنا بالتحديد |0(صلى عاوزاها تحضر دكتوراه معايا فى الاشتراكية)
واكيد الموضوع للجميع ..
بس انا معرفش ليه بحب الاسلوب المعقد وبحب اقدمه بطريقتى...
وعلى العموم انا بحييكم على الردود..
واتمنى الاستفادة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمير ‏٢٢



عدد المساهمات : 26
تاريخ التسجيل : 01/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 8:42 pm

على فكرة العضو الوحيد اللي بيكلم بتعصب هو اتتي من وجهة نظري ‏
وعلى فكرة ممكن تعملي قص وباست بذكاء وتختار حاجة ‏
سهلة اي لمعرفة الاشتراكية بوجه عام ‏
اما اذا كنتي عايزة تكتبي لورود الليل ففي حاجة اسمها دردشة خاصة ‏
او ميل ادام الموضوع خالص ‏
واحنا مش مستنين تلخيص علشان تهمدي الموضوع ‏
يعني الاشتراكية دي مش قصة ‏
علشان نكتب فيها حكايات وروايات ‏
وعارفين انها حرام وبالمناسبة وهو انتي ليه مردتش على الادلة ‏
بتاعت ورود الليل يعني مشفناش الموسوعة انتفتحت يعني ‏
على العموم ده اسلوبك وانتي حرة ‏
وشكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
نورهان



عدد المساهمات : 8
تاريخ التسجيل : 04/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 9:27 pm

على فكرة يا اميرة انا كنت معارضة ليكى وبنتقدك كمان بس بعد ما تاكدت من معلوماتك لقيتها صحيحة انا اخويا الكبير فى كلية سياسة واقتصاد او مهما كان اسمها انا ماليش فى المواضيع دى الا انى لما سالته اكدلى ان كل كلامك صح وكان من راى اخويا برده ان موضوعك اشمل واعمق بس على فكرة انت ليه يا سمير بتقول عليها انها بتتكلم بتعصب مع انى شايفة انها مقالتلكش حاجة يعنى وفى الاخر مشتمتكش يعنى والله حاجة غريبة وعلى فكرة انا كنت متابعالها كمان موضوع اللى اسمه لاتصالح ده وكان باين جداا انك بتوقع مابينها وما بين اللى اسمها روان دى بس بصراحة واضح انك معملتش اللى انت عاوزة يعنى اصلهم طلعوا صحاب هههه وبعدين واضح جدا انك انت اللى بتتكلم بتعصب وبحس ساعات انك بتردد كلامهم وخلاص يعنى لاعمرى لقيتك كتبت اسباب ولا مميزات ولا حاجة خالص وبعدين واضح من كلامها انها فاهمه كويس ومبتقولش كلام وخلاص انا عن نفسى مبحبش السياسة ولا بفهمها بس انا حبيت ارد عليك وعلى فكرة انا سجلت مخصوص فى المنتدى ده علشان كده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمير ‏٢٢



عدد المساهمات : 26
تاريخ التسجيل : 01/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 9:54 pm

اولا انتي شايفة ان موضوعها احسن واعمق ده رايك ووجهة نظرك ‏
وهو لازم تشتم علشان يبقي بتتكلم بعصبية وانا من وجهة نظري انها بتتكلم فى وجهة كظري ‏
اما بالنسبة لموضوع بيوقع بينا مع احترامي يعني انا اعرفكم منين علشان اوقع بفنم ‏
وبعدين مش معقول هسيبك كل مشاغلي والمنتدي واقعد اوقع بين الاعضاء ‏
والف مبروك انهم اصحاب اعمل ايه يعني ‏
وكلام ايه اللي برددوا يا نورهان ياريت توضحي كلامك ‏
انا مش جاي افك الالغاز فى المنتدي ‏
ومايهمنش مميزات الاشتراكية مهما كانت ‏
الاهم انها حرام ولو عندك اخ فى دين خلي ينفعنا ‏
ويعني ايه انتي دخل المنتدي علشان كده يعني متقصدني ولا انا مش فاهمك ‏

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
نورهان



عدد المساهمات : 8
تاريخ التسجيل : 04/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 10:16 pm

طب اشمعنا انت مبتقولش الكلام دا لنفسك فى موضوع الشعر بتاع كريم وعلى فكر هى مش لازم تشتم بس هى مقالتش اى حاجة غلط يعنى ولا تعصبية كمان ولا انتى رايك ايه يا رنا وبعدين انا مقولتش انك تعرفهم بس ممكن اه بس انا حسيت يعنى انك مش محايد بل بالعكس انت بتعارضها وبتوجه لها كلام وخلاص وعلى فكرة انا بحق الحق يعنى انا مش فاهمة ولا كلمة من اللى هى كتباه بس اخويا بيحاول معايا هههه يعنى انك بتشجع وخلاص مفيش جديد يعنى وبعدين يعنى انتى بقى اللى عارف الاشتراكية ودين ربنا كويس ما احنا كلنا مسلمين والحمد لله وكلنا ربنا لو عاوز يهدينا هيهدينا مش انت لوحدك يعنى اللى بتخاف ربنا وفى الاخر مش هقول ان موضوعك حلو يا اميرة بس بيتهيقلى انه صح ومفيد كمان فعشان كده اخويا بيقولك مرسى لعلمك الغزير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 10:17 pm

شوفى ياقمرايه ... علشان انتى بتحبى الكلمه دى ههههههههه
المهم خلينا فى الجد بقى
اولا بالنسبه للاشتركيه فهى يا سكره مش هتنفع للاسباب الى انا قولت ليكى انتى وغاده عليها و فوق كده انها حرااام شرعا وانا جبت ليكم الادله بالقران وكلام الرسول عليه الصلاة والسلام يبقى مفيش اى كلام لينا بعد القران وكلام الرسول عليه الصلاة والسلام .. ده فى الاول
ثانيا بالنسبه لقصه الى بيوقع وكده انا اعتقد انه مفيش حاجه من دى لانه احنا اخوات فى المنتدى وفوق كده هو مقلش اى حاجه غير وجهة نظره وبــــس فأنا مش شايفه اى حاجه من دى وبلاش نزعل من بعض على حاجات صغيرة وبسيطه ....
وتحياتى للجميع
وياريت يا جماعه محدش يزعل من التانى ومنكبرش الموضوع على الفاضى ..

rendeer
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
نورهان



عدد المساهمات : 8
تاريخ التسجيل : 04/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 10:24 pm

انا مقولتش حاجة يا سكرة بس انتى مشوفتيش الموضوع الرائع بتاع كريم هو كتب فيه ايه بقى بزمتك ينفع اللى كتبه على صحبتك ده وعلى اى حال لسه الاميرة مردتش ومعرفش ليه هى غابت اوى كده يعنى بس ان شا الله خير ابقى شوفيها يا رنا وانا مكبرتش الموضوع لكن بصى صحبتك كانت متعصبة ولا لا وانتى ردى بقى ولو المواضيع المعقدة دى هتبعدكو عن بعض فالاحسن تحذفو الموضوعين علشان ميحصلش مشاكل مابينكم انا قصدى النصيحة على فكرة لكن بصراحة موضوع كريم اجمل بكتير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 10:26 pm

نورهان كتب:
طب اشمعنا انت مبتقولش الكلام دا لنفسك فى موضوع الشعر بتاع كريم وعلى فكر هى مش لازم تشتم بس هى مقالتش اى حاجة غلط يعنى ولا تعصبية كمان ولا انتى رايك ايه يا رنا وبعدين انا مقولتش انك تعرفهم بس ممكن اه بس انا حسيت يعنى انك مش محايد بل بالعكس انت بتعارضها وبتوجه لها كلام وخلاص وعلى فكرة انا بحق الحق يعنى انا مش فاهمة ولا كلمة من اللى هى كتباه بس اخويا بيحاول معايا هههه يعنى انك بتشجع وخلاص مفيش جديد يعنى وبعدين يعنى انتى بقى اللى عارف الاشتراكية ودين ربنا كويس ما احنا كلنا مسلمين والحمد لله وكلنا ربنا لو عاوز يهدينا هيهدينا مش انت لوحدك يعنى اللى بتخاف ربنا وفى الاخر مش هقول ان موضوعك حلو يا اميرة بس بيتهيقلى انه صح ومفيد كمان فعشان كده اخويا بيقولك مرسى لعلمك الغزير

انا من رأى انكم مكبرين الموضوع على الفاااااضى و بصراحه انا مش لقيه اى سبب للخناق والجدال ده كلللله ....
طيب طالما اخوكى فى كليه اقتصاد وفاهم كوويس النظام الاشتراكى اكييييد يعنى اخدوها بالتفصيل و بيفهمك كمان ياستى ههههه طيب ممكن يقول لنا ازاى هى مش حرام والمبادىء بتاعتها اصلا ان كل الناس نفس المستواى وده حرااام وانا كتبت الايات ليكى بالتفصيل ... كمان لازم احترام الملكيه الخاصه و الورث الشرعى اعتقد يا جميل ان ده لازم يرد عليه اخوكى علشان انا وسمير نغير رأينا عن الاشتراكيه و فعلا موضوع غاده رااائع وانا مش عارفه ايه المقارنات دى اصلا دى وجهات نظر فى ناس بتحب القرأه الكتير وناس بتحب التلخيص يبقى مش ينفع اصلا المقارنه مابينهم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
نورهان



عدد المساهمات : 8
تاريخ التسجيل : 04/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 10:30 pm

من عنيا يا حتطه سكره والله انا بقوله كده بس هو قالى انه مش هيقولى حاجة غير لما الاميرة تكتب اصله اعجب جدا بفكرها ويارب تدخلى بقى يا اميرة متخليهوش يتعصب علينا هههه بس واضح انه عارف وشكرا ليكى برده يا احلى من القمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 10:34 pm

نورهان كتب:
انا مقولتش حاجة يا سكرة بس انتى مشوفتيش الموضوع الرائع بتاع كريم هو كتب فيه ايه بقى بزمتك ينفع اللى كتبه على صحبتك
يا قمرايه انا شايفه انه مقلش اى حاجه تزعل كمان هى مقلتش اى حاجه تزعل انتو ليه واخدين الموضوع بحساسيه اووى كده
ده وعلى اى حال لسه الاميرة مردتش ومعرفش ليه هى غابت اوى كده يعنى بس ان شا الله خير ابقى شوفيها يا رنا
لالالا متخافيش ان شاء الله خير وانا طبعا هشوفها من غير ماتقولى مش محتاجه توصيه هههههههههه
وانا مكبرتش الموضوع لكن بصى صحبتك كانت متعصبة ولا لا وانتى ردى بقى
انا مع ان غاده صحبتى بس ردها كان حاد شويه بس بصراحه كان رد على كلام سمير الى بردو كان حاد حبتين وده راى بكل حياديه
ولو المواضيع المعقدة دى هتبعدكو عن بعض فالاحسن تحذفو الموضوعين علشان ميحصلش مشاكل مابينكم
وايه بس الى هيجيب مشاكل بـــس اصلا انا مش طرف فى المشكله دى وغير كده انا وغاده بقالنا سنه بنتكلم فى الاشتراكيه وعادى خاالص يعنى مش تقلقى خااالص
انا قصدى النصيحة على فكرة لكن بصراحة موضوع كريم اجمل بكتير
طبعا انا عارفه انك مش قصدك تقفى مع حد ضد حد بس بقولكم يا جماعه بلاش نكبر الموضوع على الفاضى

وتحياتى ليكى يا سكر بس انتى استمرى معانا فى المنتدى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمير ‏٢٢



عدد المساهمات : 26
تاريخ التسجيل : 01/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 10:39 pm

[quote="نورهان"]طب اشمعنا انت مبتقولش الكلام دا لنفسك فى موضوع الشعر بتاع كريم وعلى فكر هى مش لازم تشتم بس هى مقالتش اى حاجة غلط يعنى ولا تعصبية كمان ولا انتى رايك ايه يا رنا وبعدين انا مقولتش انك تعرفهم بس ممكن اه بس انا حسيت يعنى انك مش محايد بل بالعكس انت بتعارضها وبتوجه لها كلام وخلاص وعلى فكرة انا بحق الحق يعنى انا مش فاهمة ولا كلمة من اللى هى كتباه بس اخويا بيحاول معايا هههه يعنى انك بتشجع وخلاص مفيش جديد يعنى وبعدين يعنى انتى بقى اللى عارف الاشتراكية ودين ربنا كويس ما احنا كلنا مسلمين والحمد لله وكلنا ربنا لو عاوز يهدينا هيهدينا مش انت لوحدك يعنى اللى بتخاف ربنا وفى الاخر مش هقول ان موضوعك حلو يا اميرة بس بيتهيقلى انه صح ومفيد كمان فعشان كده اخويا بيقولك مرسى لعلمك الغزيز
]بصي يا انسة نورها اول حاجة انا مابحبش الطريقة دي فى الحوار ‏
وثاني حاجة لو انتي جاية تتدافعي عن صحبتك فانا مش فاضي لده ‏
وبعدين انا مابرددش كلام مابعرفوش بس لو مفيش حاجة معينة بكتفي بالشكر ‏
يعني مش برغي وخلاص ‏
ثانيا انا مقولتش اني انا الوحيد اللي فاهم اشتراكية انا اصلا مليش فى الحاجات دي ‏
بس اعرف بشكل عام واعرف انها حرام بالادلة اللي مودودة عندن ‏
وانا مقولتش الكلام اللي بتقوليه ولا حتي لمحت له بس باين انك بتفسري كلامي على مزاجك او غلط ‏
وكل واحد له وجهة نظرك وانا احترامها جميعها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 10:57 pm

نورهان كتب:
من عنيا يا حتطه سكره والله انا بقوله كده بس هو قالى انه مش هيقولى حاجة غير لما الاميرة تكتب اصله اعجب جدا بفكرها ويارب تدخلى بقى يا اميرة متخليهوش يتعصب علينا هههه بس واضح انه عارف وشكرا ليكى برده يا احلى من القمر

تسلميلى يا جميل
طيب غاده ممكن ماتدخلش انهارده يبقى هى كده مش هترد و انا بصراحه مش عارفه اكلمها وهى مش على الميل .. كمان ماهى شافت كلامى الصبح ومعلقتش عليه لسه
بس اصلى هتجنن بصراحه الايات واضحه جداااااااا جدااااا وصريحه كمان النظام الاشتراكى معروفه المبادىء بتاعته الى بتخاف الايات يبقى ازاااى بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Question Question Question


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   السبت 04 يونيو 2011, 11:10 pm

نورهان كتب:
على فكرة يا اميرة انا كنت معارضة ليكى وبنتقدك كمان بس بعد ما تاكدت من معلوماتك لقيتها صحيحة انا اخويا الكبير فى كلية سياسة واقتصاد او مهما كان اسمها انا ماليش فى المواضيع دى الا انى لما سالته اكدلى ان كل كلامك صح وكان من راى اخويا برده ان موضوعك اشمل واعمق بس على فكرة انت ليه يا سمير بتقول عليها انها بتتكلم بتعصب مع انى شايفة انها مقالتلكش حاجة يعنى وفى الاخر مشتمتكش يعنى والله حاجة غريبة وعلى فكرة انا كنت متابعالها كمان موضوع اللى اسمه لاتصالح ده وكان باين جداا انك بتوقع مابينها وما بين اللى اسمها روان دى بس بصراحة واضح انك معملتش اللى انت عاوزة يعنى اصلهم طلعوا صحاب هههه وبعدين واضح جدا انك انت اللى بتتكلم بتعصب وبحس ساعات انك بتردد كلامهم وخلاص يعنى لاعمرى لقيتك كتبت اسباب ولا مميزات ولا حاجة خالص وبعدين واضح من كلامها انها فاهمه كويس ومبتقولش كلام وخلاص انا عن نفسى مبحبش السياسة ولا بفهمها بس انا حبيت ارد عليك وعلى فكرة انا سجلت مخصوص فى المنتدى ده علشان كده


وانا ما بسمحش لحد يقولي يا روان الا اصحابي واختي
فانا اسمي القطة المشاغبة فياريت تنادي لي بالاسم ده




عدل سابقا من قبل القطة المشاغبة في الثلاثاء 07 يونيو 2011, 4:44 am عدل 2 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   الأحد 05 يونيو 2011, 11:43 am

ايه ددددددددددددددددددددده ايه اللى حصل كل ده من امبارح للنهاردة
على العموم انا عارفة ردى كويس يا سمير
بس المشكلة ان نتيجتى بتبان وطبعا البيت فى الة طوارئ واكيد متخيلين الموقف وانا بعتذر على انى هغيب بعض الوقت لحد ما النتيجة تظهر...
واوعدك يا رنا ان الرد عالمنتدى ان شاء الله هيكون مكتوب انهاردة
بس انتو ادعولى
يارب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   الأحد 05 يونيو 2011, 2:34 pm

الأميرة الهجينة كتب:
ايه ددددددددددددددددددددده ايه اللى حصل كل ده من امبارح للنهاردة
من حققك تستغربى ههههههههههه انا كمان امبارح كنت مذهوله ايـــه الى حصل ياناس للاعضاء اتحسدنا ولى ايه ههههههههههههههههههههه اصل مش فى اى سبب لكل ده خااالص
على العموم انا عارفة ردى كويس يا سمير
بس المشكلة ان نتيجتى بتبان وطبعا البيت فى الة طوارئ واكيد متخيلين الموقف وانا بعتذر على انى هغيب بعض الوقت لحد ما النتيجة تظهر...
بجد طيب غيبى براحتك المهم ترجعى لنا الاولى ههههههههههههه وربنا معاااااااااااااكى
واوعدك يا رنا ان الرد عالمنتدى ان شاء الله هيكون مكتوب انهاردة
لالالالا خلاص بقى بعد النتيجه ما تظهر مش مشكله الرد النتيجه اهممممممممممم
بس انتو ادعولى
ربنا معااااكى وان شاء الله هنسمع خبر حلووو .. بقولك ابقى ابعتى لى الدرجات على الميل انا هستناكى اوك ..
يارب


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 22

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   الأحد 05 يونيو 2011, 4:44 pm

الحمد لله يا جماعة ....
خبر
سعيد ..... سعيد .... سعيد ...
جاهزين
متاكدين
خبر مصيرى بالنسبة ليا
قرار نهائى
؟؟؟؟؟؟؟
الخبر هو ....


النتيجة لسه مطلعتش والحمد لله
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الاشتراكية (المفهوم الكامل)   الثلاثاء 07 يونيو 2011, 4:52 am

القطة المشاغبة كتب:
نورهان كتب:
على فكرة يا اميرة انا كنت معارضة ليكى وبنتقدك كمان بس بعد ما تاكدت من معلوماتك لقيتها صحيحة انا اخويا الكبير فى كلية سياسة واقتصاد او مهما كان اسمها انا ماليش فى المواضيع دى الا انى لما سالته اكدلى ان كل كلامك صح وكان من راى اخويا برده ان موضوعك اشمل واعمق بس على فكرة انت ليه يا سمير بتقول عليها انها بتتكلم بتعصب مع انى شايفة انها مقالتلكش حاجة يعنى وفى الاخر مشتمتكش يعنى والله حاجة غريبة وعلى فكرة انا كنت متابعالها كمان موضوع اللى اسمه لاتصالح ده وكان باين جداا انك بتوقع مابينها وما بين اللى اسمها روان دى بس بصراحة واضح انك معملتش اللى انت عاوزة يعنى اصلهم طلعوا صحاب هههه وبعدين واضح جدا انك انت اللى بتتكلم بتعصب وبحس ساعات انك بتردد كلامهم وخلاص يعنى لاعمرى لقيتك كتبت اسباب ولا مميزات ولا حاجة خالص وبعدين واضح من كلامها انها فاهمه كويس ومبتقولش كلام وخلاص انا عن نفسى مبحبش السياسة ولا بفهمها بس انا حبيت ارد عليك وعلى فكرة انا سجلت مخصوص فى المنتدى ده علشان كده


وانا ما بسمحش لحد يقولي يا روان الا اصحابي واختي
فانا اسمي القطة المشاغبة فياريت تنادي لي بالاسم ده




على فكرة ياريت تحترم اللي بتتكلمي عنه لان مش معقول انك تخشي شمال فى كل الاعضاء
وانا مش عارفة انا عملت ليكي ايه ؟
واضح انك مش دخله لسمير لوحده
فانا ما بحبش قلة الذوق دي فى الكلام
وان كانت دي طريقتك او هزارك فانا ما بحبش الهزار التقيل ده علشان انا ما اتقبلوش
من غير اصحابي واللي اعرفهم بــــس ولا بحب الطريقة دي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
الاشتراكية (المفهوم الكامل)
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية :: المنتدى الثقافى والاجتماعى :: من اجل مصر-
انتقل الى: