مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية
أنت غير مسجل لديناللتسجيل إضغط .....هنـــالاتنسونا من صالح دعائكم ....رضا منتصر

مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية

منتدى تعليمى تربوى ثقافى يسعى لنشر ثقافة الجودة
 
الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورالتسجيلدخولمجلة الريفيةبحـثس .و .جاليوميةالأعضاءالمجموعات
رمضان كريم وعام دراسى سعيد
دعوة لجميع اعضاء المجتمع المحلىلمشاركة المدرسة 
لتحقيق الجودة والاعتماد التربوى
              ( قائدفريق المشاركة المجتمعية// رضامنتصر)

      

      

      

   

يسعد المدرسة ان تعلن عن فتح المكتبة للاطلاع والاستعارة
ومعامل الحاسب للتدريب لجميع الفئات من ابناءالقرية
ويسعدنا الاعلان عن قرب اعادة افتتاح المنتدى الاجتماعى
 بعد انتهاء اعمال الصيانة اعتبارا من اول مايو 2010
برجاء سرعة الاشتراك اوسداد الاشتراكات للاعضاء القدامى

المواضيع الأخيرة
رؤية المدرسة

نتطلع أن تكون المدرسة رائدة متميزة محفزة للتعليم والتعلم ، سمتها التميز والإبداع ، غايتها متعلم مؤهل فعال منتمى لدينه ووطنه في ظل مشاركة مجتمعية فعالة.

رسالة المدرسة

تلتزم المدرسة بتحقيق الرؤية عن طريق :-

1- جعل المعلمين بالمدرسة ذوى خبرة مهنية مستدامة ومتطورة .

2- استخدام التكنولوجيا في العملية التعليمية ( التعلم النشط ).

3- تشجيع المتعلم على الإبداع والابتكار والتميز.

4- بث روح الولاء والانتماء للوطن.

5- أن يكون هناك تواصل بين المدرسة والمجتمع والمجتمع و المدرسة      ( المشاركة المجتمعية ).


شاطر | 
 

 الادلة على بطلان الاشتراكية

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: الادلة على بطلان الاشتراكية    الثلاثاء 07 يونيو 2011, 3:56 am

انا النهادرة جبت لكم موضوع علشان نفهم حكم الاشتراكية بمنظور اسلامي وبحكم الله
أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

حكم بطلان الاشتراكية بالادلة لفضيلة الشيخ العلامة محمد بن صالح العثيمين


الحمد لله الحكيم في قدره وشرعه الواحد الأحد الفرد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفؤاً أحد هو الرحمن الرحيم

فلاأرحم بخلقه منه العليم الذي وسع علمه ورحمته كل شئ

الحكيم الذي وضع كل شئ موضعه اللائق به ( وربك يخلق مايشاء ويختار ) ( القصص 68)

وأشهد أن لاإله إلا الله وحده لاشريك له وأشهد ان محمداً عبده ورسوله المبعوث بالهدى والرحمة


صلى الله عليه وعلى آله وأصحابه الذين هم أفضل الأمة علماً وورعاً وسياسة ورعاية


وعلى التابعين لهم بإحسان وسلم تسليماً .

أما بعد :

فإن الله تعالى ابتلى المسلمين في عام 1381هـ بظهور قانون ظالم جائرخارج على أحكام الله وحكمه

مبني على ظلم العباد وإلقاء العداوة بينهم وظهور البطالة في صفوفهم.


والقضاء على مواهيهم الكسبية والعاطفية والعقلية


ذلك النظام هو مايسمونه بالاشتراكية التعاونية وهو مبني على تحديد الملكية الفردية

وإذابة الطبقات التميزية ليكون الناس سواء في الفقروالعبودية والذل تحت نظام هذا القانون الفاسد الطاغي.

ومن المؤسف حقاً أن يحاول معتنقوه ومن ساعدهم إدخاله في أحكام الإسلام المبنية على العدل والرحمة وإعطاء كل ذي حق حقه

ويأتوا على ذلك بآيات وآحاديث متشابهة ويدعوا النصوص المحكمة الصريحة ليكونوا ممن قال الله فيهم

( فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ماتشابه منه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويله ) ( آل عمران 7)

وهكذا حال هؤلاء الذين اتبعوا ماتشابه منه ليفتنوا الناس ويصدوهم عن دينهم

نسأل الله تعالى أن يحمي المسلمين من فتنتهم إما بهدايتهم إلى الصراط المستقيم وإما بهلاكهم عن قريب وإبدالهم بمن ينصر الإسلام وينصح له


إنه هو السميع العليم .

ولما كان الواجب على كل مسلم أن يبلغ دين الله إلى أمته وان يدعو إلى الله على بصيرة وأن يدفع الشبه التي يتشبث بها المبطلون

( ليهلك من هلك عن بينة ويحي من حي عن بينة ) ( الانفال 42)

رأيت من الجدير أن أكتب في هذا مايمن الله به وأسأل الله أن يجعل عملي خالصاً لوجهه

وأن يعينني على ماقصدت ولايكلني إلى نفسي ولا إلى غيره طرفة عين .


فأقول وبالله التوفيق :

هذا المذهب الاشتراكي الذي يزعمونه تعاونياً قد دل الدليل على بطلانه وفساده ومناقضته لشريعة الإسلام أعظم مناقضة وذلك من وجوه :

الوجه الأول :

أن هذا المذهب الاشتراكي لم يكن موجوداً في عهد النبي صلى الله عليه وسلم ولا في عهد خلفائه الراشدين ولافي في من بعدهم من الممالك الإسلامية

وحينئذ فإما أن يكون الحق فيما كان عليه النبي صلى الله عليه وسلم وخلفاؤه الراشدون ومن بعدهم من ولاة المسلمين وأئمتهم

او فيما كان عليه هؤلاء الاشتراكيون

والثاني باطل قطعاً وإلا لزم ان يكون النبي صلى الله عليه وسلم وخلفاؤه الراشدون وأئمة المسلمين من بعدهم كانوا على ضلال وجور وهضم للشعوب حقوقها

حتى يأتي أفراخ الشيوعية وبعد مضي ثلاثة عشر قرناً وأكثر من ثلا ثة أرباع القرن

فيسيروا في عباد الله السيرة التي يرضاها الله السيرة المبنية على العدل والرحمة


وإيصال حقوق الشعوب إليها بسلب الشعوب ونهبها

وسومها سوء العذاب وقتل مواهبها وإلقاء العداوة والبغضاء بينها

هذا هو العدل !

وهذه هي الرحمة !

وهذا هو إيصال الحقوق إلى أهلها !

وهذا هو الصراط المستقيم الذي خفي على محمد بن عبد الله رسول رب العالمين

وأعدل الخلق وأورعهم صلى الله عليه وسلم

وخفي على خلفائه ومن بعدهم من أئمة المسلمين وولاتهم !

او كان معلوماً عندهم ولكن عدلوا بالخلق عنه ظلماً وعدواناً وخيانة وغشاً !!!


الوجه الثاني :

إجماع المسلمين على تحريم أخذ المال بغير حق


وهو مما علم من بالضرورة من دين الإسلام فهو إجماع قطعي صحيح مستند إلى الكتاب والسنة .

الوجه الثالث :

قوله تعالى ( ولاتأكلوا أموالكم بينكم بالباطل وتدلوا بها إلى الحكام لتأكلوا فريقاً من أموال الناس بالإثم وأنتم تعلمون ) ( البقرة 188)

وأي باطل أبطل من أن يؤخذ المال من بين يدي من اكتسبه وحصله بعرق جبينه وكدح جوارحه وأتعب أعصابه وتفكيره ثم يعطى لرجل عاطل عالة على المجتمع

ليس له في تحصيله أدنى يد ؟!

هذا إن أعطيه ولكن من نظر إلى سيرة هؤلاء الاشتراكيين -إخوان الشيوعيين - وجد أن هذين الصنوين إنما يعطون الشعب النزر القليل

والباقي يصرفونه في الدعاية لأنفسهم وبث العيون والدسائس وتقوية الدفاع الذي لايقصد به إلا حماية سلطانهم وسيطرتهم على الشعوب ومقدراتها

والله من ورائهم محيط .

وتأمل قوله تعالى ( وتدلوا بها إلى الحكام لتأكلوا فريقاً من أموال الناس بالإثم وأنتم تعلمون ) ( البقرة 188)


تجد أنه حرم أكل الأموال سواء أكان ذلك مباشرة وصراحة كالنهب والسرقة

أم كان ذلك بواسطة الحكام وسلطتهم حتى ولو كان على وجه ظاهره الحق كما يدل عليه الوجه الرابع ...

الوجه الرابع :

قوله صلى الله عليه وسلم ( إنما أنا بشر وإنكم تختصمون إلي ولعل بعضكم أن يكون ألحن بحجته من بعض

فأقضي بنحو مماأسمع فمن قضيت له من حق أخيه شيئاً فلايأخذه فإنما أقطع له قطعة من النار ) رواه الجماعة من حديث أم سلمة رضي الله عنها

فإن الخصمين إذا أدلى كل واحد بحجته وكان أحدهما أفصح وأغلب في ظاهر كلامه قضي له بحسب ظاهر كلامه وسلط على مايدعيه على خصمه

ولكن هذا القضاء والتسليط وإن كان من قبل الحاكم لايبيح له أخذ مايدعيه إذا كان يعلم انه لاحق له فيه .

وفي هذه الآية والحديث دليل على انه لايجوز للشعب ان يستبيح مال الغير بحجة أن الحكومة أباحته له

بل يجب عليه أن ينكر هذا الحكم

وأن يراقب الله تعالى وأن يكون أمر الله وشرعه أعظم في قلبه من كل أمر ومن كل تشريع وقانون

وليعلم أنه إذا عظم أمر الله وقام في وجه من خالفه طلباً لمرضاة الله ونصرة دينه

فإن الله سوف ينصره ويظهره على خصمه ( ولينصرن الله من ينصره إن الله لقوي عزيز ) ( الحج: 40)

( وماالنصر إلا من عند الله إن الله عزيز حكيم ) ( الأنفال: 10)

الوجه الخامس :

أن النظام الاشتراكي يتضمن مضادة الله في قدره وقضائه وحكمته فإن الله قضى بحكمته ورحمته أن يقسم الرزق بين الناس وأن يميز بينهم ويرفع بعضهم فوق بعض درجات لحكم وأسرار عظيمة :

منها : تسخير بعضهم لبعض بحيث يعمل كل منهم بمايلائم حاله هذا بالتجارة وهذا بالصناعة وهذا بالحرفة وهذا بالجيش إلى غير ذلك من المصالح المختلفة التي لاتقوم القيام التام إلا باختلاف طبقات الناس .

ومنها :أن الغني يعرف قدر نعمة الله عليه بالغنى فيقوم بالشكر والفقير يعرف قدر ابتلاء الله له بالفقر فيقوم بالصبر .

ومنها : التفكر في هذا التفاضل الحاصل في الدنيا بين الناس في الغنى فيعتبر الإنسان البصير من هذا التفاضل والتفاوت إلى التفاضل و التفاوت في الآخرة فيلتفت إليها ويزداد طلباً لها كما قال الله تعالى ( أنظر كيف فضلنا بعضهم على بعض وللآخرة أكبر درجات وأكبر تفضيلاًَ )

ومنها : بيان مقتضيات الربوبية التامة وأن الرب سبحانه بيده أزمة الأمور ومقاليد السماوات والأرض

( يبسط الرزق لمن يشاء ويقدر إنه بكل شئ عليم )

ومنها : قيام العبادات التي لاتكون إلا بين غني وفقير كالزكاة والصدقات والكفارات والنفقات ونحوها .

ومنها : انتظام الخلق وجريانه على سنة واحدة فإن الله سبحانه بحكمته أجرى التفاوت بين خلقه في الذوات والصفات والبقاء والعدم


فانظر إلى الدارين الأولى والأخرى تجد التفاوت العظيم بينهما وانظر إلى ما في هذه الدنيا من العالم العلوي والسفلي تجد التفاوت بين أجناسه وأنواعه وأفراده


وانظر إلى بني آدم تجد التفاوت بينهم في الدين والعقل والأخلاق والعلوم والآجال فقدر الله بينهم كذلك في الأرزاق


قال النبي صلى الله عليه وسلم ( إن الله قسم بينكم أخلاقكم كما قسم بينكم أرزاقكم ) ( رواه أحمد في المسند رقم 3672) .

فهذه من الحكم التي رتبها الله على تفاوت الناس وتفاضلهم في الرزق فجاء دعاة الاشتراكية ومذيبوا الطبقات

فضادوا الله في قضائه وحكمته وقالوا :


نحن نرى أن هذا جور وظلم وتصرف لايصلح به العباد وإنما العدل والحق هو إذابة الطبقات وتسوية الناس في الفقر والذلة وأبطلوا الحكم التي تترتب على تفضيل الناس بعضهم على بعض في الرزق والله المستعان .
اظن بقى يا غادة الفكرة وصلت
هههههههههههههه
وعايزة اسمع رايك بسرعة


عدل سابقا من قبل ورود الليل في الثلاثاء 07 يونيو 2011, 4:23 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
القطة المشاغبة

avatar

عدد المساهمات : 83
تاريخ التسجيل : 03/06/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الادلة على بطلان الاشتراكية    الثلاثاء 07 يونيو 2011, 4:18 am

على فكرة انا حابيت احط الموضوع ده ليكي يا غادة بس علشان انصحك مش اكتر
لانك بتدعي للتطبيق الاشتراكية فى مصر يعني بتدعي الى تطبيق مبادئها اللي مخالفة
لشريعة ربنا فى الارض والموضوع ده بيكفر اللي بيدعو للشيوعية او الاشتراكية بتاعتك
يعني اخاف انك تخش فى الحكم وفياريت تنتبهي واظن الموضوع فمفهوش مماطلة او مناقشة
فياريت تلحقي نفسك وادي يا ستي الحكم مش على لساني ولا انا جاية افسر ايات على مزاجي
ده فتاوي للشيخ عبد العزيز بن باز اظن مش محتاج تعريف وادي الحكم
الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وأصحابه ومن اهتدى بهداه، لا ريب أن الواجب على أئمة المسلمين وقادتهم: أن يحكموا الشريعة الإسلامية في جميع شئونهم، وأن يحاربوا ما خالفها، وهذا أمر مجمع عليه بين علماء الإسلام، ليس فيه نزاع بحمد الله، والأدلة عليه من الكتاب والسنة كثيرة معلومة عند أهل العلم، منها قوله سبحانه: فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا[1]، وقوله عز وجل: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا[2]، وقوله سبحانه: وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ[3]، وقوله سبحانه: أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ[4].
وقوله سبحانه: وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ[5]، وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ[6] وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ[7]، والآيات في هذا المعنى كثيرة وقد أجمع العلماء على أن من زعم أن حكم غير الله أحسن من حكم الله، أو أن هدي غير رسول الله صلى الله عليه وسلم أحسن من هدي الرسول صلى الله عليه وسلم فهو كافر، كما أجمعوا على أن من زعم أنه يجوز لأحد من الناس الخروج عن شريعة محمد صلى الله عليه وسلم أو تحكيم غيرها فهو كافر ضال، وبما ذكرناه من الأدلة القرآنية، وإجماع أهل العلم يعلم السائل وغيره، أن الذين يدعون إلى الاشتراكية أو الشيوعية أو غيرهما من المذاهب الهدامة المناقضة لحكم الإسلام، كفار ضلال، أكفر من اليهود والنصارى لأنهم ملاحدة لا يؤمنون بالله ولا باليوم الآخر، ولا يجوز أن يجعل أحد منهم خطيبا وإماما في مسجد من مساجد المسلمين، ولا تصح الصلاة خلفهم، وكل من ساعدهم على ضلالهم، وحسن ما يدعون إليه، وذم دعاة الإسلام ولمزهم، فهو كافر ضال، حكمه حكم الطائفة الملحدة، التي سار في ركابها وأيدها في طلبها، وقد أجمع علماء الإسلام على أن من ظاهر الكفار على المسلمين وساعدهم عليهم بأي نوع من المساعدة، فهو كافر مثلهم، كما قال الله سبحانه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ[8]، وقال تعالى: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ[9].
وأرجو أن يكون فيما ذكرناه كفاية ومقنع لطالب الحق، والله يقول الحق وهو يهدي السبيل، ونسأله سبحانه أن يصلح أحوال المسلمين، ويجمع كلمتهم على الحق، وأن يكبت أعداء الإسلام، ويفرق جمعهم، ويشتت شملهم، ويكفي المسلمين شرهم، إنه على كل شيء قدير وصلى الله وسلم على عبده ورسوله نبينا محمد وآله وصحبه.

وادي الحكم عايزة تتاكدي خشي على الموقع الرسمي للشيخ عبد العزيز بن باز
وشكرا...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الادلة على بطلان الاشتراكية    الثلاثاء 07 يونيو 2011, 2:10 pm

ورود الليل كتب:
انا النهادرة جبت لكم موضوع علشان نفهم حكم الاشتراكية بمنظور اسلامي وبحكم الله
أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

حكم بطلان الاشتراكية بالادلة لفضيلة الشيخ العلامة محمد بن صالح العثيمين

ااولا الاشتراكية مش حرام...ولا باطلة..

الحمد لله الحكيم في قدره وشرعه الواحد الأحد الفرد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفؤاً أحد هو الرحمن الرحيم

فلاأرحم بخلقه منه العليم الذي وسع علمه ورحمته كل شئ

الحكيم الذي وضع كل شئ موضعه اللائق به ( وربك يخلق مايشاء ويختار ) ( القصص 68)

وأشهد أن لاإله إلا الله وحده لاشريك له وأشهد ان محمداً عبده ورسوله المبعوث بالهدى والرحمة


صلى الله عليه وعلى آله وأصحابه الذين هم أفضل الأمة علماً وورعاً وسياسة ورعاية


وعلى التابعين لهم بإحسان وسلم تسليماً .
ماشى

أما بعد :

فإن الله تعالى ابتلى المسلمين في عام 1381هـ بظهور قانون ظالم جائرخارج على أحكام الله وحكمه

مبني على ظلم العباد وإلقاء العداوة بينهم وظهور البطالة في صفوفهم.
حررررررررررررام عليكى يا رنا اذا كانت الاشتراكية بتنص ان جميع القوة العاملة واجب توظيفهم ...
وبعدين عداوة ايه ؟؟؟؟؟ انتو هتجننونى اذا كانت الاشتراكية بتلغى الفوارق بين الطبقات..يبقى ازاى بالعقل هيكون فى عداوة ..
وانتو على فكرة فاهمين الاشتراكية غلط هى بتنص على ان المدى فى المراتبات مثلا ميكونش كبير ...
وبيتهيقلى ربنا نص على كده ...
على فكرة انا بدأت اشك فى الشيخ ده..
داعية اسلامى علىعينى وعلى راسى بس انا كمان عندى مخ ومتثقفة الحمد لله كويس فى دين ربنا وبقدر افرق ما بين الحق والباطل ...

والقضاء على مواهيهم الكسبية والعاطفية والعقلية
نعم ... انتوا متاكدين ان شيخ هو اللى قال الكلام ده ؟؟؟؟؟؟ بقى الاشتراكية بتعمل كده ؟؟؟ آه .... والله اللى له عقل يميز وميهمنيش اذ كان شيخ ولا داعية ...


ذلك النظام هو مايسمونه بالاشتراكية التعاونية وهو مبني على تحديد الملكية الفردية
بيتهيقلى دا نظام ربنا ...

وإذابة الطبقات التميزية ليكون الناس سواء في الفقروالعبودية والذل تحت نظام هذا القانون الفاسد الطاغي.
يا شيخ حرام عليك عيب على علمك الدينى .... وبعدين دا بيقول الطبقة التميزية وكلنا عارفين ان ربنا حرم التمييز .... آه بقى الاشتراكية فيها فقر اذا كان "كارل ماركس " فكر فيها بالذات لان العمال كان منهوب حقهم فى المصانع وان فى شبح حالة قحط ما بينهم .....
وبعدين الاشتراكية هو النظام الاقتصادى الوحيد اللى بيقضى على الجوع والذل والفقر (كما كان حال العمال ) هو الشيخ ده جايب كلامه منين ؟؟؟؟؟

ومن المؤسف حقاً أن يحاول معتنقوه ومن ساعدهم إدخاله في أحكام الإسلام المبنية على العدل والرحمة وإعطاء كل ذي حق حقه
طب معلش انت ازاى هتعطى كل ذى حق حقه فى النظام الراسمالى ؟؟؟؟ حد يجاوبنى ... سؤال هو الشيخ ده سعودى ؟؟؟؟ او غنى ؟؟؟
اكيد طبعا مش فقير لانه لو فقير عمره ما يقول كده ....

ويأتوا على ذلك بآيات وآحاديث متشابهة ويدعوا النصوص المحكمة الصريحة ليكونوا ممن قال الله فيهم

( فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ماتشابه منه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويله ) ( آل عمران 7)
يالهوووووووووى احنا بنعمل فتنه ؟؟؟؟ هو علشان ندى الفقير حقه تبقى دى فتنه ؟؟؟؟ علشان نخلى كل واحد ياخد حقه تبقى دى فتنه ؟؟؟؟؟
وكمان بيدعى اننا بنخالف اوامر ربنا .... طب قولى بقى ايه هو النظام الاقتصادى الاسلامى ؟؟؟
يمكن لما يحاول يعرف النظام الاسلامى يقدر يعرف النظام الاشتراكى لان الاتنين واحد ....

وهكذا حال هؤلاء الذين اتبعوا ماتشابه منه ليفتنوا الناس ويصدوهم عن دينهم
دين ربنا ايه ؟؟؟؟؟ انت اللى بتصدهم عن دين ربنا ... دا ربنا حرم مال الغنى لو كان فى فقير واحد فى المجتمع ...
والله الشيخ لو كان عارف الحكاية دى وبيقول كده وخلاص . يبقى !!!..... ولو مش عارف تبقى مصيبة أكبر...


نسأل الله تعالى أن يحمي المسلمين من فتنتهم إما بهدايتهم إلى الصراط المستقيم وإما بهلاكهم عن قريب وإبدالهم بمن ينصر الإسلام وينصح له
نعم ... هو من وجهة نظرك ان الاسلام نظامه الاقتصادى الراسمالية !!! لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم ...
يعنى ان الفقير يموت من الجوع ودا لان الغنى بياخد حقه (اكيد لان الغنى هيجيب فلوسه منين لازم من بقيه الشعب ) علشان كده بنلاقى ناس اغنية قليلين وفقرا كتيراا


إنه هو السميع العليم .
ماشى لكنبصراحة انا مش عارفة اذا كان الدعاء ده ليك ولا عليك !!!

ولما كان الواجب على كل مسلم أن يبلغ دين الله إلى أمته وان يدعو إلى الله على بصيرة وأن يدفع الشبه التي يتشبث بها المبطلون

( ليهلك من هلك عن بينة ويحي من حي عن بينة ) ( الانفال 42)

رأيت من الجدير أن أكتب في هذا مايمن الله به وأسأل الله أن يجعل عملي خالصاً لوجهه

وأن يعينني على ماقصدت ولايكلني إلى نفسي ولا إلى غيره طرفة عين .


فأقول وبالله التوفيق :

هذا المذهب الاشتراكي الذي يزعمونه تعاونياً قد دل الدليل على بطلانه وفساده ومناقضته لشريعة الإسلام أعظم مناقضة وذلك من وجوه :

الوجه الأول :

أن هذا المذهب الاشتراكي لم يكن موجوداً في عهد النبي صلى الله عليه وسلم ولا في عهد خلفائه الراشدين ولافي في من بعدهم من الممالك الإسلامية
نعم الشيخ ده اكيد بيهزر ...

وحينئذ فإما أن يكون الحق فيما كان عليه النبي صلى الله عليه وسلم وخلفاؤه الراشدون ومن بعدهم من ولاة المسلمين وأئمتهم

او فيما كان عليه هؤلاء الاشتراكيون.
حرام عليه دا الرسول كان بيدعو المسلمين الاغنياء انهم يتنازلو عن اموالهم لمساعدة فقرا المسلمين (وبيتهيقلى ان لما الغنى يقل غنا والفقير يزيد رزقه يبقى اكيد المدى قل )... وكمان كان اروع مثل هو ابو بكر الصديق وعمر بن الخطاب حينما تسابقوا فيمن يتبرع باكبر جزء من ثروته .... (الاشتراكية بتنص على كده )

والثاني باطل قطعاً وإلا لزم ان يكون النبي صلى الله عليه وسلم وخلفاؤه الراشدون وأئمة المسلمين من بعدهم كانوا على ضلال وجور وهضم للشعوب حقوقها
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا معلش بقى كده غلط خالص ... يعنى لو الشيخ ده عاوز دليل من الخلفاء الراشدين فاكيد "عمربن الخطاب اول من طبق الاشتراكية التى نعرفها اليوم ) مش مصدقيين ماشى انا عندى دليل ...
-صدر حكم من "عمر بن الخطاب " بمصادرة اى زيادة غير معقولة فى أموال ولاته بمن فيهم "سعد بن ابى وقاص "و"خالد بن الوليد " و"عمروبن العاص"(وعلى فكرة مصادرة يعن اخذ المال ده حت لو كان اصحابه ليسوا براضيين... كما هو الحال فى تطبيق الاشتراكية )
دليل كمان ...
- رفض "عمر بن الخطاب " تمليك المسلمين الآراضى المفتوحة من الحروب وكذلك الوقف الخيرى والمناجم والثروات واعتبرها ملكية جماعية .....(كما تنص الاشتراكية العلمية )......
-كما باع "عمر بن الخطاب "السلع المحتكرة جبرا من محتكريها بثمن المثل وكان يسعر بعض السلع منعا للتحكم والاضرار بالناس .....(كما تنص الاشتراكية )
-كما قال "عمر بن الخطاب " كلمته المشهورة عند موته حينما راى نماذ الثراء الفاحش من حوله (لو استقبت من أمرى ما اساديرت لأخذت فضول الاغنياء جبرا فرددتها على الفقراء .......
- كما ان الامام "ابن حزم " حرم امتلاك الاراضى الزراعية فى ظل الجوع الا لمن يزرعها ويوزع زرعها....
يبقى ازاى بقى الاشتراكية مطبقتش فى عهد لا الرسول ولا الخلفاء الراشدين
ولو اى حد مش متاكد من كلامى يقدر يسال ان المواقف دى حصلت ولا لا
بيتهيقلى انها مفهومة ومش محتاجة تفسير شيوخ ...
بس واضح ان الداعية ده مش متاكد من كلامه ولا حتى واثق فيه

حتى يأتي أفراخ الشيوعية وبعد مضي ثلاثة عشر قرناً وأكثر من ثلا ثة أرباع القرن

فيسيروا في عباد الله السيرة التي يرضاها الله السيرة المبنية على العدل والرحمة


وإيصال حقوق الشعوب إليها بسلب الشعوب ونهبها

وسومها سوء العذاب وقتل مواهبها وإلقاء العداوة والبغضاء بينها

هذا هو العدل !

وهذه هي الرحمة !

وهذا هو إيصال الحقوق إلى أهلها !
يا سلام تموت الفقير من الجوع هو ده العدل والرحمة وإيصال الحقوق الى أهلها !!!!!! فى حال ان الاغنياء فى ثراء فاحش ...
دا دين من عنده ولا ايه ؟!!!!!!!

وهذا هو الصراط المستقيم الذي خفي على محمد بن عبد الله رسول رب العالمين
بيتهيقلى انى اثبت ان الرسول كان بيطبق الاشتراكية ...


وأعدل الخلق وأورعهم صلى الله عليه وسلم

وخفي على خلفائه ومن بعدهم من أئمة المسلمين وولاتهم !

او كان معلوماً عندهم ولكن عدلوا بالخلق عنه ظلماً وعدواناً وخيانة وغشاً !!!
أتمنى من الشيخ او مهما كانت صفته انه يتدبر ثم يتكلم ..
لان مش كل الناس هتسمع وتصدق ... وان فى ناس كتير فاهمة كويس اوى مبادئها وشريعة ربنا....
واتمنى انكم متخدوش كلامى على انى بشتمه لالالالالالالالالالالالالالا أعوذ بالله أنا بس برد وبقول رايى ...


الوجه الثاني :

إجماع المسلمين على تحريم أخذ المال بغير حق
أبيتهيقلى برده انى وضحت الحكاية فى موقف الخليفة "عمر بن الخطاب " وان ازاى الخليف امر بمصادرة اموال الاغنياء حتى لو برفضهم ...


وهو مما علم من بالضرورة من دين الإسلام فهو إجماع قطعي صحيح مستند إلى الكتاب والسنة .
دا اكيد كلامى ...

الوجه الثالث :

قوله تعالى ( ولاتأكلوا أموالكم بينكم بالباطل وتدلوا بها إلى الحكام لتأكلوا فريقاً من أموال الناس بالإثم وأنتم تعلمون ) ( البقرة 188)

وأي باطل أبطل من أن يؤخذ المال من بين يدي من اكتسبه وحصله بعرق جبينه وكدح جوارحه وأتعب أعصابه وتفكيره ثم يعطى لرجل عاطل عالة على المجتمع
آآآآآآآآآآآآآآآآآه انا والله تعبت .......... ازاى عاطل والاشتراكية بتنص على ان جميع القوى العاملة واجب توظيفها !!!!!!!!!
وبعدين انا هكتب عن موضوع الاغنياء والفقراء والنظرية العلمية بينهم ....

ليس له في تحصيله أدنى يد ؟!

هذا إن أعطيه ولكن من نظر إلى سيرة هؤلاء الاشتراكيين -إخوان الشيوعيين - وجد أن هذين الصنوين إنما يعطون الشعب النزر القليل

والباقي يصرفونه في الدعاية لأنفسهم وبث العيون والدسائس وتقوية الدفاع الذي لايقصد به إلا حماية سلطانهم وسيطرتهم على الشعوب ومقدراتها
يا سيدنا الشيخ لو كان هما بيطبقوا الاشتراكية غلط لكن الاشتراكية كنظرية علمية صحيحة مش كده و ايه ؟!!!
طب ليه بس بتناقض كلامك !!!!!
وبعدين انا مبحبش انكو تقول عن الشيوعيين انهم اللى عرفو الاشتراكية .لان الاشتراكية هى اصلا منهج ربنا من الآف السنين ...
وبعدين لو كل اللى مضايقك ان الاشتراكية مطبقة غلط اوكيه مفيش اى مشاكل احنا نطبقها صح وبدين ربنا ( الجانب الروحى )

والله من ورائهم محيط .

وتأمل قوله تعالى ( وتدلوا بها إلى الحكام لتأكلوا فريقاً من أموال الناس بالإثم وأنتم تعلمون ) ( البقرة 188)


تجد أنه حرم أكل الأموال سواء أكان ذلك مباشرة وصراحة كالنهب والسرقة
لا حول ولا قوة الا بالله يعنى اكل اموال الاغنياء حرام واكل اموال الفقرا حلال !!!!!!!!!!!!! وبعدين اصلا الاغنياء الغنا الفاحش هما اللى بيسرقوا .. والا مكنش عمر بن الخطاب صادر اموالهم ولا الرسول امر باتنازل عن الاموال ..
وبيتهيقلى ان الاية دى بدعم الاشتراكية وليست تناقضها ......
وعلى فكرة ان هكتب موضوع عن ازاى الاغنيا بياكلو مال الفقرا وازاى حصلوا على هذه الاموال


أم كان ذلك بواسطة الحكام وسلطتهم حتى ولو كان على وجه ظاهره الحق كما يدل عليه الوجه الرابع ...

الوجه الرابع :

قوله صلى الله عليه وسلم ( إنما أنا بشر وإنكم تختصمون إلي ولعل بعضكم أن يكون ألحن بحجته من بعض

فأقضي بنحو مماأسمع فمن قضيت له من حق أخيه شيئاً فلايأخذه فإنما أقطع له قطعة من النار ) رواه الجماعة من حديث أم سلمة رضي الله عنها

فإن الخصمين إذا أدلى كل واحد بحجته وكان أحدهما أفصح وأغلب في ظاهر كلامه قضي له بحسب ظاهر كلامه وسلط على مايدعيه على خصمه

ولكن هذا القضاء والتسليط وإن كان من قبل الحاكم لايبيح له أخذ مايدعيه إذا كان يعلم انه لاحق له فيه .

وفي هذه الآية والحديث دليل على انه لايجوز للشعب ان يستبيح مال الغير بحجة أن الحكومة أباحته له
دا لما يكون اصلا مش حقهم ...

بل يجب عليه أن ينكر هذا الحكم

وأن يراقب الله تعالى وأن يكون أمر الله وشرعه أعظم في قلبه من كل أمر ومن كل تشريع وقانون

وليعلم أنه إذا عظم أمر الله وقام في وجه من خالفه طلباً لمرضاة الله ونصرة دينه

فإن الله سوف ينصره ويظهره على خصمه ( ولينصرن الله من ينصره إن الله لقوي عزيز ) ( الحج: 40)

( وماالنصر إلا من عند الله إن الله عزيز حكيم ) ( الأنفال: 10)

الوجه الخامس :

أن النظام الاشتراكي يتضمن مضادة الله في قدره وقضائه وحكمته فإن الله قضى بحكمته ورحمته أن يقسم الرزق بين الناس وأن يميز بينهم ويرفع بعضهم فوق بعض درجات لحكم وأسرار عظيمة :

منها : تسخير بعضهم لبعض بحيث يعمل كل منهم بمايلائم حاله هذا بالتجارة وهذا بالصناعة وهذا بالحرفة وهذا بالجيش إلى غير ذلك من المصالح المختلفة التي لاتقوم القيام التام إلا باختلاف طبقات الناس .
ماشى ما الدكتور متسخر لنا بانه بيقوم بالكشف على المرض وبياخد اجر زيه زى العامل .....
معلش يا جماعة انا حاسة انكم فاهمين حاجة غلط...
انتوا مفكرين ان الاشتراكية كل واحد بياخد زى التانى مفيش فرق لالالالالالالالالالالالالالالا الاشتراكية كل واحد بياخد اجر مختلف عن التانى لكن المدى ما بين المرتبات بيكون قليل .....ودا اللى دا اليه الرسول و"عمر بن الخطاب "

ومنها :أن الغني يعرف قدر نعمة الله عليه بالغنى فيقوم بالشكر والفقير يعرف قدر ابتلاء الله له بالفقر فيقوم بالصبر .
على فكرة فى الاشتراكية غنى وفقر لكن بفروق ضعيفة ...
وبعدين هو شرع ربنا اللى بيقول ان الفقير يموت من الجوع والغنى يعيش فى نعيم ...
دا دينا هو الدين الوحيد اللى بيدعوا الى التوسط !!!

ومنها : التفكر في هذا التفاضل الحاصل في الدنيا بين الناس في الغنى فيعتبر الإنسان البصير من هذا التفاضل والتفاوت إلى التفاضل و التفاوت في الآخرة فيلتفت إليها ويزداد طلباً لها كما قال الله تعالى ( أنظر كيف فضلنا بعضهم على بعض وللآخرة أكبر درجات وأكبر تفضيلاًَ )
ماشى انتوا له مفكرين ان ربنا اقر هنا على الماديات ازاى وربنا اصلا بيحرم الغنا الفاحش فى وجود فقراء فى المجتمع ...
ربناقال فضلنا الناس على بعض فمنهم اللى عالم واللى بيتمتع بمواهب خارقة ومنهم الرياضى ومنهم المريض وووووووووووووووووووووو

ومنها : بيان مقتضيات الربوبية التامة وأن الرب سبحانه بيده أزمة الأمور ومقاليد السماوات والأرض

( يبسط الرزق لمن يشاء ويقدر إنه بكل شئ عليم )
الرزق هنا المقصود منه العلم او الصحة العقل او القدرة او او او او

ومنها : قيام العبادات التي لاتكون إلا بين غني وفقير كالزكاة والصدقات والكفارات والنفقات ونحوها .
يا جماعة ومين بس قال ان الاشتراكية مفيهاش زكاة دا هى اصلا مبنية على الزكاة ....
لدرجة ان من كتر ما الاغنياء تبراعو بقى الكل متوسط ( حتى لو كان جبرا زى ما حل فى عهد "عمر بن الخطب ")

ومنها : انتظام الخلق وجريانه على سنة واحدة فإن الله سبحانه بحكمته أجرى التفاوت بين خلقه في الذوات والصفات والبقاء والعدم
ماشى دا انت اللى قولت الذوات والصفات والبقاء والعدم ....... وحتى الاشتراكية فيها تفاوت ولكن ضئيييييييييييييييييييييييييل


فانظر إلى الدارين الأولى والأخرى تجد التفاوت العظيم بينهما وانظر إلى ما في هذه الدنيا من العالم العلوي والسفلي تجد التفاوت بين أجناسه وأنواعه وأفراده


وانظر إلى بني آدم تجد التفاوت بينهم في الدين والعقل والأخلاق والعلوم والآجال فقدر الله بينهم كذلك في الأرزاق
طيب متفقين على النقطة دى


قال النبي صلى الله عليه وسلم ( إن الله قسم بينكم أخلاقكم كما قسم بينكم أرزاقكم ) ( رواه أحمد في المسند رقم 3672) .

فهذه من الحكم التي رتبها الله على تفاوت الناس وتفاضلهم في الرزق فجاء دعاة الاشتراكية ومذيبوا الطبقات

فضادوا الله في قضائه وحكمته وقالوا :


نحن نرى أن هذا جور وظلم وتصرف لايصلح به العباد وإنما العدل والحق هو إذابة الطبقات وتسوية الناس في الفقر والذلة وأبطلوا الحكم التي تترتب على تفضيل الناس بعضهم على بعض في الرزق والله المستعان .
يا جماعة الاشتراكية لغت الطبقات فى انها جعلتنا جميعا فى طبقة واحدة ولكن يوجد بيننا تفاوت .....
وبعدين مين اللى قال ان الاشتراكية فيها ذل او فقر بالعكسسسسسسسسسسسس دى فيها رخاء وتقدم وعزة ....
بجد بجد يعنى صراحة انا مكنتش اعرف الشيخ او الداعية ده لكن بصراحة دلوقتى انا عرفته كويس اوووووووووووووووووووى


اظن بقى يا غادة الفكرة وصلت
طبعـــــــــــــــــــــــــــا واتاكدت كمان من كلامى ومن وجهة نظرى ...

هههههههههههههه
وعايزة اسمع رايك بسرعة
من عنيا ................
ياجماعة انا مش عاوزة اى حد يبنى فكرته دلوتى من كلامى انا ورنا لكن لازم تبنوا معرفتكم بالعلم والتعمق فى علم الاقتصاد..
وانا ان شاء الله هقوم برفع موضوع عنه
واتمنى الاستفادة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الادلة على بطلان الاشتراكية    الثلاثاء 07 يونيو 2011, 6:44 pm

على فكرة انا توقعتك تردى بردو وتجادلى فى كلام الشيوخ الى اعلم منى ومنك فى الدين بس متوقعتش انك تردى بكل الحده دى و تجرحى فى الشيخ العلامه اوووى كده و بردو مصره على رأيك ومش بتتقبلى اى وجهة نظرى تانيه مخالفه و بردو متأكده انك اعلم من الناس والعلماء والشيوخ و بردو مش معقول انه انا غلط وكل الشيوخ غلط وانتى بس الى صح ولو كنتى انتى مسمعتيش عن الشيخ ده رغم انه شيخ مشهور وعالم كبير ليه مش رديتى على رد روان وجايبه عن العالم عبد العزيز بن باز اعتقد ده الدنيا كلها عرفاه يعنى هنجادله فى علمه هو الى اعلم منى ومنك فى الدين
وبعدين انتى بتفرقى بعقلك تمام كده .. بس بردو الشيخ ده عندو عقل زيك يعنى مش احنا بس الى عندنا عقل وهو لا سمح الله مش عنده
وبعدين مش انتى ولى انا بردو الى هنفهم الدين اكتر من العلماء والشيوخ لانه اعتقد اغلب الشيوخ بيقولو عليها حرام وانا والله من غير كلام الشيوخ عرفت بعقلى انه حرام يعنى مش بمشى وراهم وخلاص ولو انتى كان ليكى رأى تانى ضد كلام الشيخ مكنش ينفع تناقشيه بالطريقه دى ابداااااا لانه مهما كان ده امام من ائمه المسلمين والنظام الاسلامى مش اشتراكى ولا رأس مالى لا ده مش ليه اى علاقه بالانظمه الى بشر هما الى عاملينو ده نظام ربنا سبحانه وتعالى ...
وتحياتى ليكى يا قمرايه والف مليوووووووون مبروك على النتيجه وعقبال كل سنه ان شاء الله
وان شاء الله لازم نحتفل لما ارجع ........
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الادلة على بطلان الاشتراكية    الثلاثاء 07 يونيو 2011, 8:24 pm

ماشى يا قمراية.....
نحتفل علشان خاطرك انتى بس....
وبيتهيقلى يا رنا اننا وصلنا لنهاية محتومة ...
فعلشان كده انا بطلب منك انك تقفلى عالموضوع ونعتبر ان النتيجة تعادل سلبى صفر صفر ...
لحد ما تيجى ونتناقش فيس تو فيس ...
وانا مستنياكى لحد ماتنزلى ....
وهطلعك على حاجات كتيررررر .... فعلشان كده استعد يا جميل علشان نقضى الاجازة كلها شغل ..
طبعا انتى موافقة ...
ومضرة ليكى كتب ياما مستنياكى على احر من الجمر ...
وتحياتى ليكى يا جميل
آه ياجماعة
محدش يقلق خااااااااااالص دى طريقة مناقشتى انا ورنا ....
احنا نحب نسيح دم بعض ...
فمتستغربوش ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورود الليل



عدد المساهمات : 447
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الادلة على بطلان الاشتراكية    الأربعاء 08 يونيو 2011, 12:29 am

اوك احسسسسسسسسسسسسسسسن
انا تعبت من الاشتراكيه والرأس ماليه Mad انا اصلا مش بحب الحاجات دى خاالص
و بلاش بقى الاجازه ده انا هبقى يادوب خارجه من امتحانات وعاوزه ارتاح و اعمل الى انا عاوزه فى الاجازه .. ده انا حاسه انى بدرس 12 شهر فى السنه هههههههههه
يلا بقى ...
المهم الاحتفااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال ده المهم عندى ههههههههه
فكرى انتى فى فكره لحد ما اخلص بس امتحانات و الى تقوليه هيتنفذ هههههههههههههه
مالها طريقتنا يعنى مش عاجباكى ولى ايه ده احنا سكر ههههههههههه ( ح يقدر يقول غير كده ولى ايه )
وتحياتى ليكى يا قمرايه ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Ghada ElSharawY

avatar

عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 19/04/2010
العمر : 21

مُساهمةموضوع: رد: الادلة على بطلان الاشتراكية    الأربعاء 08 يونيو 2011, 11:01 am

بص يا جميل ....
انا اقدر اعملك جدول مذكرة او بحوث عن امراض او مناظرات او او او
لكــــــــــــــــن
افكر فى فكرة للاحتفال ...استحالة !!!
ما انتى عارفه انتى اللى كنتى بتحضريلى كل احتفالاتى وكنت بتبعتيلى دعوة كمان ....
ههههههههههههه
وبعدين اوعى اسمعك تقولى الكلام ده تانى ماشى...
دا انا همرمتك من المذاكرة والشغل اللى بجد فى الاجازة ...بس انت تيجى بس يا جميل ....
يا سلام اللى بتدرس تقعد 24 ساعة عاللاب !!!!!!!!
عموما انا محضرة لك مفاجأة ...وااااااااااااو
بس انت تيجى بس ...
(اكيد كتب )
سلام يا رنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
الادلة على بطلان الاشتراكية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مدرسة ميت كنانة الريفية الاعدادية :: المنتدى الثقافى والاجتماعى-
انتقل الى: